Victor Fota, caleidoscop în ulei: aproape de stranietatea și familiaritatea tehnologiei

Victor Fota pictează. Ceva absolut firesc, având în vedere că este absolvent al Universităţii de Arte din București. S-a specializat în pictura în ulei, iar stilul lui se inspiră din vechile tehnici ale școlii flamande. Temele care îi populează însă tablourile sunt cât se poate de contemporane și sondează, adânc și în multiple direcţii, relaţia tot mai complexă și complicată pe care o avem cu tehnologia.

Despre oameni și mașini – cam așa s-ar putea rezuma cea mai recentă colecţie de tablouri pe care le-ai pictat. Cum am transpune, în câteva cuvinte, imaginarul lucrărilor tale, eclectice în culoare și simbolistică?
Conceptul „Human Extension” a pornit de la două idei principale. Una filosofică, ce are la bază legătura preistorică dintre specia umană și tehnologie, care a dus la evoluţia accelerată a creierului nostru. Relaţia actuală om-instrument este din ce în ce mai greu de separat, iar în viitor, probabil, se va ajunge la o confuzie între om și mașinărie. A doua idee cuprinde experienţele personale cu tehnologia ca extensie a propriului corp. Am folosit o introspecţie bazată pe amintiri pentru a ilustra moduri în care tehnologia m-a afectat pozitiv sau negativ. Am relatat o legătură neutră, fără critică sau laudă la adresa tehnologiei avansate.

De ce pictură în ulei? Cine a ales pe cine? Și cam cât îţi ia să finalizezi o lucrare?
Uleiul pentru mine este cea mai versatilă tehnică de realizare a unei imagini în format fizic. În afară de posibilităţile vaste de expri-mare ale uleiului, acesta are și o calitate aparte de transparenţă și de reflexie a luminii prin și din profunzimea peliculei de culoare. Mai mult, datorită straturilor succesive de ulei și rășină, suprafaţa în sine are o aparentă calitate emailată. Cu siguranţă uleiul m-a ales pe mine. Fără să am așteptări anterioare, de la prima încercare a acestui mediu am simţit că această tehnică se pretează nevoilor mele de a crea o anumită estetică. În general, o lucrare se realizează între două săptămâni și trei luni. Întotdeauna lucrez simultan la mai multe lucrări din cauza timpilor de uscare lungi ai fiecărui strat de culoare. În cazul seriei actuale am depășit deja șase luni cu o lucrare, din cauza dimensiunii și complexităţii sale.

Ce ne mai aduce arta astăzi?
Arta vizuală ar trebui să impresioneze la nivel estetic, dar foarte important, în prezent, este și conceptul artistului care îţi creează noi perspective. 

Top trei muzee din lume în care ţi-ar plăcea să-ţi fie expuse lucrările:
Nu m-am gândit așa departe. Întotdeauna mi-am imaginat că lucrările mele vor ajunge în colecţiile private ale unor oameni care îmi apreciază munca în mod specific.

Interviu apărut în Banchiza Urbană 9 by igloo

bu_9facebook-profile-pic

Nu rata joi, 28 iunie: One Night Gallery // Love Victor Fota