You can have it in any shape as long as it’s square

În majoritatea cazurilor de reamenajare interioară a unui apartament situat la ultimul nivel, punctul de pornire este un spaţiu compartimentat, iar rezultatul – un open space. În cazul de faţă însă, s-a pornit de la un penthouse cu lift interior, divizat doar prin panouri din sticlă şi perdele, pentru a se obţine două apartamente cu acces exterior comun la scară şi la lift. Penthouse-ul a fost restructurat pragmatic în patru camere şi două băi, plus spaţii de depozitare şi circulaţii.

Text: Ioana Păunescu
Foto: Cosmin Dragomir

Apartamentul este organizat de-a lungul axei longitudinale a circulaţiilor generoase (cu o lăţime de 1,50 metri), flancată de zone de depozitare, pe de o parte, şi de uşi de acces în camere, pe de altă parte. Cu excepţia peretelui patului, închiderea exterioară a livingului şi a dormitorului matrimonial este realizată exclusiv din sticlă, şi anume cu panouri glisante, la dimensiunea maximă permisă de sistemul ales, astfel încât interiorul să se poată deschide cât mai mult spre terasă.
Cele trei culori – alb, negru şi maro – sunt riguros repartizate pe suprafeţe şi volume. Stâlpii structurii de rezistenţă sunt placaţi cu panouri din mdf furniruit cu furnir de nuc, la fel ca şi o zonă interioară nou-creată, un container cu rol de separare a zonei de zi de cea de noapte, cuprinzând două camere şi un grup sanitar. Îmbinarea panourilor s-a realizat prin decuparea muchiilor la 45 de grade, astfel încât suprafeţele astfel îmbrăcate să dea imaginea unui monobloc şi nu a unei placări cu grosimi de material vizibile.
Toate elementele verticale – inclusiv uşile – au înălţimea liberă dintre pardoseală şi plafon (2,60 metri). Elementele structurate pe verticală se compun cu piese cu o puternică dominantă orizontală. Zona living-dining-bucătărie gravitează în jurul unei console – un corp alb, de 4 metri lungime, cu rol de jardinieră, blat de lucru (cu depozitare dedesubt) şi loc de luat masa. Secondată de mobilierul pentru tv, o compoziţie de dreptunghiuri albe şi negre construită în jurul unui stâlp relativ central al livingului, consola este element de accent cromatic, bine conturat pe structura modulară neagră a mobilierului bucătăriei. În această structură a fost inserată, între blatul de lucru şi mobilierul suspendat al bucătăriei, o oglindă care reflectă în mod plăcut geamul şi perdelele de pe peretele opus, decupând în mod elegant compoziţia neagră.
Dormitorul matrimonial şi baia fac corp comun, fiind despărţite printr-o închidere din sticlă clară, secondată de o draperie albă; astfel, volumului alb al consolei în care este sculptat lavoarul îi corespunde, la nivel formal, volumul negru al consolei din faţa patului. Obiectele sanitare sunt, bineînţeles, pe forme rectangulare, pentru a nu altera rigoarea unghiului drept. Lavoarul dublu este un fel de desen topografic, sub forma unor curbe de nivel din ce în ce mai largi spre marginea superioară. Corpul dreptunghiular al lavoarului străpunge peretele din sticlă al băii pentru a permite amplasarea, pe cantul lui, a panoului de comandă al luminilor, panou la fel de minimalist ca întreaga amenajare, cu butoanele marcate prin led albastru.
La nivel de detaliu, rigoarea formală a omniprezentului unghi de 90 de grade este îndulcită doar de luminile perfect circulare amplasate în plafon şi de câteva elemente grafice organice – icon-ul negru, 2d, al unui copac desfrunzit care se repetă simetric faţă de o axă verticală, respectiv orizontală – în cele două băi.