Arhitectura emoţională, vol. 4
Călin Dan lansează al patrulea volum al seriei Emotional Architecture (Arhitectura Emoţională), în ambianţa unei video-instalaţii proiectate în mod special pentru acest eveniment. Arhitectura Emoţională este un proiect care investighează relaţia dintre oameni şi locuire. Lansarea va fi prefaţată de o discuţie între artist şi scriitorul Bogdan Ghiu. Cu această ocazie, Călin Dan va introduce noul său proiect “Autorul colectiv. Istorii private ale Arhitecturii Publice.”
Context:
În perioada februarie-martie 2008, Călin Dan a explorat modurile de funcţionare instituţională, socială şi arhitecturală a Ministerului locuirii, planificării teritoriale şi administrării ambientale (Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer – pe scurt MinVROM) de la Haga. Cercetarea a fost motivată de mai vechea preocupare a artistului pentru relaţia dintre puterea politică şi architectură, combinată cu fascinaţia pentru programul extrem de complex al clădirii, realizată în perioada 1986-1992, după desenele arhitectului Jan Hoogstad. Proiectul a fost sprijinit financiar de către Centrul de artă şi arhitectură Stroom şi facilitat de structurile Ministerului.
Cartea:
Timp de două luni, Călin Dan a lucrat ca “stagiar” la MinVROM, având acces la toate facilităţile tehnice şi logistice, comunicând cu ceilalţi angajati în cadrul a numeroase evenimente sociale şi profesionale. Accesul artistului la şedinţe administrative, întâlniri de lucru, recepţii, precum şi la toate spaţiile giganticei cladiri – a fost nelimitat. Din aceste întâlniri cu architectura ministerului şi cu oamenii care o foloseau a rezultat un număr mare de fotografii şi note, care au devenit elementele constitutive ale unei cărţi care reflectă modalităţile complexe prin care instituţiile îşi construiesc imaginea publică. Mai mult decât atât, Emotional Architecture 4 e jurnalul unei relaţii constant renegociate între artist şi instituţia care face obiectul analizei sale.
Clădirea:
Naşterea şi viaţa clădirii MinVROM nu e una banală. Proiectat ca un manifest al guvernării transparente şi sustenabile, impresionantul obiect architectural a fost supus constant unor critici punctuale din partea utilizatorilor. In acelaşi timp însă, acesta a devenit foarte repede relicva simbolică a unei perioade istorice în care politicienii îşi căutau validarea proiectând o imagine publică încărcată de idealuri. Chiar în timpul construcţiei clădirii MinVROM, s-a luat decizia ca pe viitor instituţiile guvernamentale să nu mai iniţieze proiecte arhitecturale, rămânând să îşi aleagă sediile din oferta pieţei imobiliare. Proiectată la sfârşitul războiului rece şi inaugurată în scurta perioadă de euforie de la începutul anilor 90, clădirea MinVROM oferă o rară oportunitate de a înţelege mecanismele producţiei de imagine publică prin architectura oficială, şi de a compara acest tip de abordare cu strategiile de tip corporatist adoptate de clasa politică sub presiunea globalizării. Între timp, în contextul crizei globale începute în 2008, MinVROM a fost desfiinţat şi funcţiile sale au fost redistribuite altor organisme guvernamentale. Clădirea aşteaptă încă să primească alte funcţiuni.
Călin Dan, Emotional Architecture 4, Jap Sam Books, 2013
Text de Judit Angel; imagini de Călin Dan; layout Arnold Estefan. Cu o conversaţie între artist şi Adela Marcu.