Arhitectura în vremea COVID-19: Yellow Office

Lumea, așa cum o știm, nu va mai fi la fel – sunt cuvinte pe care le tot auzim în ultimele săptămâni, când cei mai mulți dintre noi lucrăm de acasă, izolați. Cum va fi însă noua lume nu știm exact. Știm însă că, momentan, ne adaptăm și #stamacasa. Ne lipsesc, desigur, multe lucruri, dar poate cel mai mult ne lipsesc gesturile firești ale lucrului în echipă, râsul împreună, interacțiunea cu colegi, beneficiari etc…

Pentru a înțelege cum traversăm această perioadă, am întrebat arhitecți români (partea I se poate citi aici) care activează în țară sau peste hotare cum s-au adaptat noii realități. Așadar, gânduri, speranțe, temeri și imagini cu noile spații de unde lucrăm.

yellow-1

Vladimir Mîndru, Yellow Office

Cum ți-ai adaptat modul de lucru la realitatea pe care o experimentăm cu toții?
Am decis din 10 martie (acum mai bine de trei săptămâni – n.a.) să lucrăm remote. Din ianuarie 2008, de când a fost înființată firma, am trecut prin destule, ca să nu spun multe. Cred că trebuie să fim responsabili, atât în meserie cât și social.

Ce s-a schimbat în comunicarea cu angajații, cu beneficiarii, ce s-a schimbat în general și, mai ales, în particular? Ceva care ar fi de ajutor pentru comunitatea arhitecților și designerilor în perioada imediat următoare:
Lucrurile s-au schimbat radical: din zeci de proiecte, se mai lucrează la unul sau două. Este drept, cea mai mare pondere o avem din proiecte de restaurante și baruri, activități închise de mult și puternic afectate.
După ce am luat pulsul clienților, cei mai optimiști se așteaptă la un restart în 3-4 luni, cei mai pesimiști cred că lucrurile vor avea un impact de minimum 1 an.
Ce-i sigur însă, nimeni nu se va grăbi să facă investiții noi, iar parte din proiectele începute vor fi anulate. Ca în orice situație de acest gen, vor fi câștigători și perdanți, în extreme. Cred totuși că toate fac parte din maturizarea pieței (mai ales de arhitectură) și toată lumea va realiza că trebuie să fim pregătiți, oricând, pentru orice. Biroul de arhitectură, ca orice business, este supus riscului. Această afacere numită „arhitectură” trebuie să aibă, în afară de energie și creativitate, o plasă de siguranță financiară. Managementul acestei meserii este necesar pentru a o profesa iar. Cu cât piața se dezvoltă, are nevoie de profesioniști pentru a performa. Cele mai vechi meserii dispar greu, iar arhitectura cu siguranță își va găsi locul, în cât mai scurt timp.