fbpx

Art Safari: Despre un festin artistic de neratat cu arh. Ioana Corbu

INTERVIU REALIZAT DE: Manuela Zipiși FOTO: courtesy of Art Safari, The Storyalist

În anul în care fenomenul „Art Safari” împlinește nouă ani de când ne invită să ne bucurăm de un adevărat festin artistic în stradă sau prin clădiri bucureștene care nu sunt în general accesibile, vom avea parte nu de unul, ci de două sezoane expoziționale. Primul dintre ele, (12 mai-7 august) are în termeni #DeGustBun un meniu gourmet: picturile lui Theodor Aman, arta grafică a lui Pablo Picasso și Salvador Dali realizată pentru spectacolul de balet „Pălăria cu trei colțuri” de Manuel de Falla și lucrări semnate de Marcel Iancu, Barbara Klemm, Irina Dragomir. Pentru al doilea al consecutiv, expoziția centrală va fi găzduită de Palatul Dacia-România, iar despre designul expozițional, în general, și despre cum arta se poate integra firesc inclusiv într-un țesut istoric am discutat cu arh. Ioana Corbu.

Câte ceva despre conceptul designului expoziției din acest an și care ar fi cele mai mari spaime în călătoria de la concept la execuție?
Este pentru prima dată în istoria evenimentului când același spațiu, Palatul Dacia-România, este folosit doi ani la rând, în baza unui parteneriat semnat între Art Safari și Muzeul Municipiului București. Pentru echipa noastră de arhitecți și specialiști proiectanți este o alegere să nu avem spaime în călătoria de la concept la execuție, ci să privim acest parcurs ca pe o aventură în care rezultatul va fi spectaculos, fără dubiu.

 

Există un citat care a rămas constant și viu în mintea mea, încă de când l-am citit prima oară: „When I place the first line on paper to capture the dream, the dream becomes less” – Louis Kahn. În mod ciudat poate, avem o plăcere deosebită să îl contrazicem în majoritatea proiectelor noastre – adevărul este că un concept, mai ales în vremurile actuale, este imperios necesar să fie adaptabil, rezilient, flexibil, chiar viclean în toate sensurile de mai sus. Există imprevizibilul financiar, chiar și în cele mai securizate și validate bugete, imprevizibilul uman/decizional în cele mai stricte ierarhii, imprevizibilul termenelor de livrare/achizițiilor, pe care nici cei mai stabili furnizori de pe piață nu îl mai pot stăpâni perfect și există, de asemenea, imprevizibilul constructiv.

 

Pe de altă parte, există previzibilul acesta al imprevizibilului, care ar trebui să fie un element cheie în conturarea conceptului – fie el de design interior, Project Management sau arhitectură. Conceptul, din punctul meu de vedere, este creativitatea pură, ceea ce nu implică mai deloc texturi, culori, forme complicate, ci volume, spații, relația plin-gol, esența transformării spațiului – vizibila indiferență de opțiuni pur estetice care își fac loc până la finalizarea proiectului, dar care nu mai pot deturna rezultatul.

Cum își fac loc arta modernă și cea contemporană într-un țesut istoric precum cel al Palatului Dacia-România?
Cel mai scurt răspuns ar fi: foarte bine! Cât timp înțelegem, acceptăm și alegem să trăim într-un continuum cultural, arta, în toate formele ei, va excela. Într-o clădire cu o arhitectură deosebită, Art Safari – cel mai mare eveniment de artă din România, – se va „instala” firesc, potențând atât contextul arhitectural, cât și exponatele. Conceptul în sine de Art Safari este inedit – un eveniment manifest care aduce în cotidian o clădire nedeschisă publicului larg de decenii, martor mut la trecerea timpului, promovând arta prin expoziții cu lucrări ale marilor maeștri, redând viață unor clădiri importante a căror devenire părea că a înghețat. Prezența Art Safari în Palatul Dacia-România, viitorul sediu al Pinacotecii București, din această perspectivă, este cel mai firesc lucru. Prezența Art Safari în clădire este una temporară și ne bucurăm că am putut lua parte la acest experiment.

Un detaliu legat de expoziție demn de menționat:

Ca expoziția să poată oferi vizitatorilor calitatea și claritatea unui parcurs cu valențe muzeale, echipa coordonatoare și de proiectare trebuie să facă un exercițiu complex de logistică, condiții de expunere și siguranță muzeală, de gestionare minuțioasă a timpului și bugetului, toate lucrurile care aparent nu țin de domeniul creativ, dar care necesită o mare creativitate în adaptarea la schimbările zilnice (literalmente) dorite sau induse de factori externi.

 

Rădăcina acestei amenajări, din punct de vedere arhitectural, a fost stabilirea unui traseu de vizitare care să lucreze cu spațiile existente ale unui palat cu tradiție bancară. Art Safari nu este la prima ediție desfășurată în Palatul Dacia-România, ci la a treia (și a patra în toamnă), iar exercițiile de până acum au testat teoriile echipei coordonatoare a evenimentului. Această ediție, însă, este încununarea experienței de participare, de organizare și arhitecturale a tuturor membrilor echipei, vizibilă mai ales prin acest traseu gândit perfect, care vine în întâmpinarea bucuriei de a parcurge spațiul, rafinat până la a fi perceput natural, degrevând vizitatorul de „sarcina” de a se concentra pentru păstrarea orientării în spațiu. Cred că este, într-adevăr, factorul care a stabilizat fluxul de vizitare și fluxul operațional al amenajării.

Ce crezi că și-ar zice Picasso și Dali după o tură la Art Safari 2022?
Să încerci sa transformi un spațiu, mai ales temporar, fără butaforii sau gesturi gratuite, este deja o provocare. Să transformi, însă, percepția asupra unui spațiu cu o identitate conturată în mai bine de un secol este o miză uriașă. Având în vedere că Picasso s-a jucat cu percepții, scoțând la iveală trăsături existente, dar neglijate (voit sau nu), iar Dali căuta „scandalosul” din lucrurile de zi cu zi, oferind noi perspective ale firescului, cred că o vizită la Art Safari ar fi satisfăcut așteptările oricăruia dintre cei doi. Prin gesturi arhitecturale discrete, dar suficient de ferme cât să contureze noi percepții, folosind tehnologii ultramoderne (poate chiar unice în Romania), dar care vin în consolidarea calității expoziției și amenajării (nu le determină), arta expusă se dezvăluie publicului în toată puterea și frumusețea ei.

Ce înseamnă pentru tine un festin artistic #DeGustBun?
Echipa noastră de specialiști, matură în gestionarea proiectelor și domeniilor conexe designului de interior, cât și proiectării de arhitectură și managerii de proiect, au lucrat încă din 2021 pentru a transforma ediția a 9-a a evenimentului Art Safari într-un festin cultural și profesional desăvârșit. Colaborarea cu echipa Art Safari ne-a îmbogățit profesional, cultural și uman cu fiecare proiect și interacțiune.

 

Anul acesta, toți cei care își propun să ajungă la Art Safari ediția a 9-a, între 12 mai și 7 august, vor fi răsplătiți cu cinci expoziții foarte diferite: Theodor Aman, Marcel Iancu, Barbara Klemm, Irina Dragomir și Picasso/Dali. Fiecare expoziție are o culoare specifică, care a fost aleasă cu atenție pentru a sublinia personalitatea artiștilor. Începând cu vizita în inima centrului istoric al Capitalei, pe strada Lipscani, continuând cu descoperirea unei clădiri superbe și prea puțin (sau deloc) cunoscute, Palatul Dacia-România, și imersându-ne în atmosfera muzeală creată cu atenție la detalii și pasiune… pare că veți fi în vacanță!

 

Art Safari în Palatul Dacia-Romania, în acest nou concept de trei luni în care „safari-ul” și-a găsit o oază de reinventare și maturizare a conceptului, este de neratat.

arh. Ioana Corbu

În ce clădire de patrimoniu din București (și nu numai) ți-ar plăcea să realizezi un design expozițional?
Eu, Ioana Corbu, reprezint o echipă de arhitecți și specialiști în proiectare și noi nu ne aflăm la prima colaborare cu Ioana Ciocan și a sa echipă imbatabilă. Am colaborat prima dată în 2017, când am deschis publicului Galeriile Kretzulescu pentru ediția a IV-a și, din acest punct de vedere, suntem norocoși. Art Safari este genul de proiect care hrănește și minți, și suflete, iar experiența noastră este testată și îmbogățită cu fiecare gest care conturează rezultatul – expoziția așa cum o percepe publicul larg.

 

Consider, însă, că toate proiectele pe care le-am realizat sunt într-un fel, cadre de design expozițional, doar că „exponatele” sunt funcțiuni, acțiuni, echipe sau stări de spirit, existente și/sau induse, alături de beneficiari cu viziune – de la spitale, clinici medicale, la showroomuri de mașini, restaurante, spații de birouri și rezidențiale, arhitectura pe care o promovăm este una care pune în valoare oameni, echipe, metodologii de lucru, interacțiuni, momente de intimitate, organizare, pe scurt, calități existente sau dorite, care capătă noi valențe și prosperă în cadrul/contextul potrivit.

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0