fbpx

„Arta a avut dintotdeauna rolul de a valorifica și completa un spațiu”. Un dialog cu galerista Elena Braslă, fondatoarea The H Gallery

Opticks (Transcript / Extras din Spectrul Vizibil) 1, 2, 3 2023 ciment turnat, intarsii de decupaje din reviste 41.2 x 25.5 cm. Foto: YAP studio / Pavel Curagău

Interviu de: Diana Badea; Foto: YAP studio /  Pavel Curagău; portret: Bogdan Catargiu

Situată pe Calea Victoriei la nr. 109, The H Gallery – care și-a sărbătorit recent primul an de existență – este un spațiu de artă contemporană ce și-a propus dezvoltarea unei direcții mai puțin explorate în contextul scenei artistice din România, în colaborare cu galerii locale și internaționale. În contextul celei mai noi expoziții, organizate în parteneriat cu galeria Sabot din Cluj-Napoca, ce a avut vernisajul, vineri, 15 septembrie 2023 – OPTICKS I love your red shoes. They are yellow a artistului Radu Comșa – am stat de vorbă cu Elena Braslă, galeristă și fondatoare The H Gallery despre cum arta poate defini și completa un spațiu, despre cum lucrările de artă și locurile unde acestea sunt expuse ajung să interacționeze, redefinindu-se reciproc, dar și despre cum „ideea de colaborare reprezintă singura șansă a artei contemporane de a transcende nișa în care stă de atâta timp”. 

 

Expoziția poate fi vizitată de marți până sâmbătă, în intervalul 14:00 – 19:00, până pe 2 noiembrie 2023, la The H Gallery (Calea Victoriei 109). 

 

Opticks (Protanomalie), 2023, dispersie acrilică pe pânză de bumbac (batik) / țesătură de bumbac refolosită (verso) diptic, 108 x 75 cm (fiecare). Foto: YAP studio / Pavel Curagău

Care a fost dinamica dintre galerist și artist în realizarea expoziției OPTICKS I love your red shoes. They are yellow?

 

Elena Braslă: Mărturisesc că îl urmăresc pe artistul Radu Comșa de ceva vreme, iar expoziția sa de la MNAC mi-a plăcut în mod special. Așa că nu pot decât să mă bucur că a ales să readucă o parte din conceptul respectiv și la The H Gallery. Ne-am înțeles foarte bine încă de la prima interacțiune și cred că acest lucru a făcut colaborarea să fie una foarte ușoară. Toate eforturile noastre s-au coordonat în mod natural și au condus – dacă veți vizita expoziția, veți observa – către buna organizare a acesteia. Radu este una dintre persoanele alături de care mi-a făcut o extraordinară plăcere să lucrez, sper că vom mai avea ocazia de a colabora și pe viitor.

 

Estetica picturii lui Radu Comșa este una extrem de versatilă, în ce spații private ai vedea-o inserată?

 

E.B.: Într-adevăr, având în vedere caracterul minimalist al ultimelor sale serii, lucrările sale își pot găsi cu ușurință locul în orice spațiu modern. Cu toate acestea, deoarece cromatica este epicentrul și conceptul principal al picturilor, consider că cel mai bine s-ar potrivi într-un spațiu cu plan deschis, aerisit. Fie că este vorba despre un lobby sau un living, cel mai important rămâne modul în care lucrarea și spațiul ajung să interacționeze, redefinindu-se reciproc.

Opticks (Monocromație), 2023, dispersie acrilică pe pânză de bumbac (batik) / cearceaf de bumbac (ready-made) diptic, șasiuri asimetrice, 108 x 250 cm (împreună). Foto: YAP studio / Pavel Curagău

 

Cum poate defini arta un spațiu?

 

E.B.: Arta a avut dintotdeauna rolul de a valorifica și completa un spațiu. Mai mult, arta contemporană depășește această limită. Corect ar fi să ne raportăm la ea ca la un loc în sine. Atunci când este adăugată într-un spațiu personal, aceasta îi modifică compoziția și valoarea în același timp. Arta potrivită în spațiul potrivit poate produce experiențe unice, iar autenticitatea este un element esențial al acestui proces. Asistată de design, arta poate să își găsească cea mai potrivită atmosferă, de aceea este important ca între aceste două discipline să existe în permanență comunicare și colaborare. 

 

Galeria a împlinit recent un an, ce ți-ai propus cu acest proiect?

 

E.B.: Ceea ce știu cu siguranță este că vreau să duc acest proiect cât mai departe posibil. Pe parcursul ultimului an și jumătate am reușit să acumulez experiențe formative care m-au ajutat să înțeleg în ce direcție îmi doresc cu adevărat să mă îndrept. Astăzi, de pildă, am certitudinea că ideea de colaborare merită și trebuie dusă la următorul nivel, deoarece ea reprezintă singura șansă a artei contemporane de a transcende nișa în care stă de atâta timp. Expozițiile sunt esențiale în prezentarea conceptuală a artei, însă la fel de adevărat este că există multe alte contexte care ocupă un loc important în formarea unui „gust” atunci când vorbim despre arta contemporană. Pentru că este foarte simplu să intri și să ieși dintr-o expoziție de artă contemporană fără să înțelegi nimic. Atmosfera și contextul sunt, însă, atribute care pot schimba înțelegerea unei opere. Iar ca parte dintr-un spațiu privat, care nu este nici muzeu, nici galerie, arta capătă altă greutate. Mă bucur că am avut oportunitatea să înțeleg din timp acest lucru și îmi doresc să contribui la formarea a cât mai multor astfel de experiențe, ducând arta în exteriorul spațiilor expoziționale propriu-zise. 

Opticks (Tritanopie), 2023, dispersie acrilică pe pânză de bumbac (batik) sistem compus (8 șasiuri asimetrice), 175 x 300 cm. Foto: YAP studio / Pavel Curagău

Ce reprezintă arta contemporană pentru galerista Elena Braslă?

 

E.B.: Cred că frumusețea artei contemporane se află tocmai în faptul de a nu putea fi definită. De la intenția artistului și până la percepția publică, arta contemporană este supusă interpretării permanente. Pentru mine, spre exemplu, arta contemporană înseamnă libertate. Îmi inspiră libertate atât din punctul de vedere al expresiei, cât și din cel al receptării, pentru că arta contemporană, prin însăși denumirea sa, surprinde de fiecare dată prezentul. 

Foto: Bogdan Catargiu
Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0