fbpx

Cosmin Florea: „Ceramica m-a apropiat foarte mult de natură, oferindu-mi o sursă inepuizabilă de inspirație”

INTERVIU REALIZAT DE: Manuela Zipiși FOTO: Cosmin Florea

Pe Cosmin Florea îl descopeream cu plăcere în ipostaza de scenograf-creator de lumi scenice, pe cât de efemere, pe atât de puternic sugestive. Doar că mai era ceva ce se cerea înțeles în culisele resorturilor sale creative: colecția de vaze ceramice pe care Cosmin o realizează manual, folosind tehnici ancestrale. În producția ceramică românească a vremurilor recente, care a etalat mai mult veselă și mai puțin obiecte decorative, vazele realizate de Cosmin Florea sunt apariții sculpturale care nu se feresc să apară în tonuri nude, naturale, împrumutând linii și ipostaze de la păsări, plante ori coline. Complet firesc, dacă aflăm și că artistul are un loc special pentru viitorul său atelier ceramic: o casă săsească pe care o renovează într-un sat din Transilvania. Pentru a face următorul pas al introducerii, îmi vine în minte, neîntâmplător, metafora „desenului din covor”: siluetele vazelor (și nu numai) sunt transpuse în seria unor covoare de lână țesute manual, adevărate decupaje ale satelor transilvănene. Alte detalii și secrete, în discuția ce urmează.

De la scenografie la ceramică… a fost un pas mare, un pas mic sau un dans?

 

Aș zice un dans. Asta în ideea în care am început să iau cursuri de ceramică în pauzele dintre repetițiile de la teatru. Ca să continui metafora, de câțiva ani auzeam această muzică care mă fascina, însă nu știam cum să mă mișc pe ea. Cred că m-a ajutat foarte mult și faptul că de mulți ani lucrez în 3ds Max. Este un program de calculator în care îmi fac și schițele pentru decor, iar această modelare virtuală mi-a antrenat ochiul pentru modelarea fizică. Cred că acesta este și motivul pentru care în prezent sunt mai mult interesat de forma ceramicii pe care o fac și nu atât de mult de glazuri/culoare.

c2

Vazele tale se etalează în ipostaza unor puternice obiecte sculpturale. De unde și prin ce filtre trece inspirația?

 

Ani la rând îmi revenea un vis cu o pasăre. Se făcea că eu eram acea pasăre și aproape de fiecare dată zburam deasupra munților și dealurilor. Am vrut să concretizez visul acesta în ceramică și am început să analizez mai mult siluetele păsărilor, apoi ale plantelor și, cel mai recent, ale dealurilor. Ceramica m-a apropiat foarte mult de natură, oferindu-mi o sursă inepuizabilă de inspirație.

Compozitie noua

Ce tehnică și ce tip de materiale folosești?

 

Folosesc tehnica ceramicii columbine, care datează din vremuri primitive și presupune ridicare la mână a vasului cu ajutorul unor rulouri de lut. Ca material îmi place cel mai mult să lucrez cu gresia. Mă ajută în special la genul acesta de forme.

 

 

Trei artiști ceramici/sculptori din toate timpurile ale căror opere le admiri?

 

Henry Moore, Isamu Noguchi și Brâncuși.

Lamium vase flori

Ce nu ar trebui să lipsească unui atelier ceramic și, dacă tot am atins subiectul, unde se află atelierul tău în prezent?

 

Eu nu aș putea lucra fără o lumină naturală care să mă inspire. Atunci când m-am întors din Belgia, am transformat camera de oaspeți în atelier de ceramică. Dintotdeauna m-a fascinat lumina din camera aceasta și aveam impresia că ar trebui să fac ceva ca să mă bucur mai mult de ea. Acum mă inspiră în fiecare zi.

 

 

Uneori, siluetele vazelor se insinuează și pe covoare, ale căror motive sunt inspirate (și) din tradițiile autohtone. Cum de ai ajuns la aceste motive și ce urmează în această direcție?

 

Fiecare covor are la bază o pictură realizată de mine.Mi-a plăcut ideea de a crea un vas și apoi să-l transpun în cât mai multe medii (pictură, fotografie, covor, gravură). Rezultatul are un efect foarte puternic. Tehnica în care sunt lucrate covoarele este înscrisă pe Lista Reprezentativă a Patrimoniului Cultural Imaterial al Umanității UNESCO. Încerc să onorez această tehnică tradițională, însă vreau să îi dau și un suflu proaspăt cu fiecare model. Momentan lucrez la o colecție nouă de covoare. De data aceasta grafica va fi într-o zonă mai experimentală.

c4plaja2

Un loc de suflet în care te vezi creând și peste 10 ani?

 

Anul acesta am început restaurarea unei case săsești în Transilvania. În sat este o armonie foarte plăcută între natură, arhitectură și oameni. Voi avea și un mic atelier în care abia aștept să lucrez. Mă fascinează această liniște care domină satul și cred că m-aș vedea lucrând acolo și peste 10 ani.

 

 

Unde îți putem urmări creațiile?

 

Locul în care puteți vedea toate colecțiile este site-ul meu —
www.cosmiq.eu. În România se poate găsi o selecție din lucrări la galeria Epretext din Timișoara. În afara țării lucrez cu galerii din Europa de Vest și Statele Unite ale Americii. Iar pentru o abordare mai personală pe contul de Instagram, @cosmiq.eu.

Oriolus Vase
Covor 1
Coșul de cumpărături
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0