fbpx

Dosar #211: Kéré Architecture

TEXT: Anda Zota FOTO: courtesy of Kéré Architecture

L-am cunoscut pe Francis Kéré în München, în vara lui 2022. A doua zi urma să susțină o conferință în cadrul unui eveniment amplu, iar cina care ne-a adus împreună era doar un pretext de escapadă de la încheierea textului de prezentare. Despre Francis cunoșteam aproape tot ce scrisese presa până atunci și îi studiasem toate proiectele publicate; devenise scopul unei cercetări mai ample, care avea să argumenteze textul publicat în revistă în momentul câștigării premiului Pritzker.

Despre Francis am învățat că, prin angajamentul față de echitatea socială și implicarea în utilizarea inteligentă a materialelor locale, munca sa devine esențială în cadrul arhitecturii contemporane. Și-a început cariera în Burkina Faso și a lucrat o bună parte a carierei sale în contexte încărcate de constrângeri și adversitate, unde arhitectura și infrastructura sunt, de cele mai multe ori, absente. A fost constant motivat de dorința de a se întoarce în Burkina, dar și de cea de a pleca în Berlin să studieze, ca să poată oferi un viitor mai bun comunității.

Diagramă. Comunitatea rezidențială Benga Riverside, Tete, Mozambic

Lucrările lui Kéré ilustrează o expresie poetică a luminii, în toate proiectele realizate. Poți numi arhitectura sa sustenabilă, însă, pentru Francis, nu există o altă formulă de a construi. Practica sa ține cont de resurse, deseori folosind materiale care abundă într-o anumită zonă, cu care creează arhitecturi ce se integrează armonios în context. Lumina este un element scenografic în construcțiile sale, față de care te adăpostești sau care devine prilej de întâlnire. De exemplu, acoperișul de beton al bibliotecii Școlii Primare Gando a fost turnat în jurul unui grid din oale tradiționale din lut, care, odată extrase, au lăsat deschideri ce permit căldurii să se disperseze și luminii să invadeze interioarele. O fațadă construită din lemn de eucalipt înconjoară clădirea eliptică, conturând spații exterioare flexibile, care dispersează lumină pe verticală.

Școala Primară din Gando, Burkina Faso

Școala Benga Riverside (2018, Tete, Mozambic) are pereții modelați cu aceleași mici goluri recurente, permițând luminii și transparenței să trezească sentimente de încredere pentru elevii săi. Zidurile Centrului pentru Sănătate și Bunăstare Socială (2014, Laongo, Burkina Faso) sunt decorate cu un model de ferestre la diferite înălțimi pentru a oferi vederi asupra peisajului pentru toți utilizatorii spațiilor.

 

Școala Benga Riverside, Tete, Mozambic

În context larg, Kéré Architecture a câștigat Premiul Aga Khan pentru Arhitectură în 2004, Global Award pentru Arhitectură Sustenabilă în 2009 și a realizat Pavilionul Serpentine în 2017. Astfel, prezența pe scena internațională stârnește o serie de întrebări: Care este rolul arhitecturii în contexte cu resurse precare? Care este abordarea corectă în practică, atunci când lucrezi împotriva tuturor posibilităților? Ar trebui ca arhitectura să fie modestă și să cedeze circumstanțelor adverse? Sau modestia este singurul mod de a fi pertinent și de a obține rezultate? Ar trebui ca arhitectura să fie ambițioasă pentru a inspira schimbarea? Sau ambiția riscă să fie deplasată, creând o arhitectură a unei simple iluzii?

Instalația Sarbalé Ke („Casa sărbătorii”), Coachella Valley Music and Arts Festival, Indio, California, SUA

Francis Kéré a găsit modalități geniale de a răspunde acestor întrebări și inspiră, munca sa dând putere și transformând comunitățile prin procesul de arhitectură. Sensibilitatea sa nu oferă doar echitate socială și de mediu, dar și ghidaj în întregul proces, în conștientizarea căii către legitimitatea unei clădiri în conturarea comunității. El știe, din interior, că arhitectura nu este despre obiect, ci despre obiectiv; nu valorifică produsul, ci procesul. Întregul corp de lucrări al lui Francis Kéré ne arată puterea materialității înrădăcinată în context.

Locuințe pentru medici în Léo, Burkina Faso
Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0