Dosar #218: Flora lui Marcin Rusak
TEXT: Ruxandra Enache FOTO: courtesy of Marcin Rusak Studio
Ierbarul arhitectural al lui Marcin Rusak este o arhivă a unui exercițiu complex: cum putem conserva efemerul? Artistul polonez investighează răspunsul prin reutilizarea deșeurilor florale sub forma unor piese sculpturale și a unor instalații ce devin încarnarea cercetării sale elaborate.
Marcin Rusak provine dintr-o familie de cultivatori de flori din Varșovia și lucrează în domeniul descompunerii și conservării, explorând cu o sensibilitate specifică utilizarea excesului și a deșeurilor. De fapt, urmărind practica sa, însuși cuvântul deșeu își pierde sensul originar și devine, mai degrabă, un document – o mărturie a unei amintiri, încapsulat în rășină sub forma unui obiect de mobilier. Sculpturalitatea rezultatului este doar materializarea unei investigații mult mai ample, pe care Rusak o continuă explorând teme precum consumerismul și efemeritatea, degradarea și longevitatea, punând la îndoială superficialitatea designului modern și capacitatea acestuia de a contribui doar la producția în masă.
Studioul din Varșovia seamănă mai mult cu un laborator în care experimentele florale se concretizează în colecții precum Flora sau Perma, unde plantele sunt „capturate” în mobilier și suspendate în timp. Florile sunt scufundate minuțios în rășina neagră translucentă sau alb-lăptoasă, iar timpul pare că se oprește când urmărești cu atenție procesul de deconstrucție a florilor – tulpini, muguri și petale ce își sfidează propria efemeritate. Dulapurile, scaunele sau vazele sale devin obiecte atemporale ce vorbesc despre experimentarea artistului cu materiale temporale. Suprafețele lucioase ale mobilierului din colecția Flora au o calitate picturală ce amintește fie de „un iaz întunecat sau de o pictură flamandă”, fie de „o baie de lapte înghețată” – o „estetică a urâtului” în care les fleurs du mal ale lui Baudelaire devin deșeurile florale ale lui Marcin Rusak.
Seria Nature of Things, o instalație de obiecte supuse descompunerii și proliferării bacteriilor este expusă în timpul târgului de artă Art Rotterdam, la Huidenclub, în cadrul expoziției Design Sediments (31 ianuarie – 4 martie). Obiectele sculpturale realizate din deșeuri florale și șelac și expuse împreună cu elemente vegetale metalizate și rășină infuzată cu flori pe un cadru rigid din sticlă și oțel armat devin un adevărat artefact care trebuie păstrat în condiții de temperatură și umiditate optime pentru a-și păstra aspectul estetic. Prin Nature of Things, Marcin Rusak oferă de această dată efemerității un cadru mult mai conceptual, plasând-o cu aceeași grijă derivată din investigațiile sale complexe asupra materialelor naturale între „nevoia de conservare și inevitabilitatea decăderii”. Prin Nature of Things, Rusak devine un adevărat arheolog al viitorului.