Dragoș Motica crede în simplitatea stilistică

dragos-motica

Deși nu crede încă într-o conturare limpede a tendințelor din designul românesc de obiect, Dragoș Motica este unul dintre cei mai coerenți și apreciați designeri de obiect ai ultimilor ani. Secretul poate fi versatilitatea cu care trece de la obiectul de mobilier la articole de bucătărie sau la corpuri de iluminat ori poate constă în abordarea unei materialități diverse – de la lemn și plută, până la corian și porțelan. Ori poate totul trebuie legat de povestea din spatele fiecărui obiect, dar și de invitația la implicare lansată utilizatorului. Unul dintre idealurile sale este acela de a desena măcar o dată toate obiectele care ne înconjoară. Între timp, creează pentru UBIKUBI, brandul de design pe care l-a inițiat în 2014, în parteneriat cu Robert Savu.

4-white-with-shadow

Cum ai descrie ceea ce se întâmplă în designul românesc contemporan – mediul în care lucrezi este divers, fragmentat, original?
Aș zice că designul de produs românesc este la început. Probabil că în 15-20 de ani vor exista și câțiva designeri care vor putea spune că își pot câștiga existența din această meserie. Cred că în designul de produs diversitatea este oarecum legată și de contextul în care îți desfășori activitatea. În România, însă, contextul este destul de limitativ, deocamdată. Concluzionând, eu nu-l percep foarte divers. Fragmentat este sigur. Original, uneori.

albe-final conceptual sketch

Se poate vorbi despre conturarea unor tendințe coerente în designul de obiect românesc actual?
Nu.

igloo este o revista albă, despre spații. Cum vezi tu albul ca instrument de design/ideal estetic/concept?
Albul, în mintea mea, este asociat curățeniei, este acel „ceva” care devine suport indiferent că lucrezi pe el sau îl asociezi. Estetic, este non-culoarea cu care eu cred că nu poți greși. Poți să-l alături cu oricare altă culoare, material, textură.

22-alb

Cum s-ar putea explica, pe scurt, filosofia ta creativă? Care ar fi punctul în care se întâlnesc ca mesaj, manifest, majoritatea lucrărilor tale?
Eu cred că expresia: „Fă din rahat bici și să și puște!” se aplică, în general, lucrărilor mele. Mai cred în simplitatea stilistică și formală, dar și că lucrările mele transmit o poveste.

ben-aok-group

Cine te inspiră (există/au existat mentori, designeri preferați, modele, repere)?
Îmi place foarte mult Nendo. Oki Sato, mai exact. Este designerul din spatele studioului de design Nendo. Nu-l urmăresc frenetic, însă sunt impresionat de prolificitatea lui, atât creativă, cât și ca volum de muncă.

slash-lamp-2slash-lamp
În 2014, ai demarat împreună cu Robert Savu proiectul UBIKUBI. Cum se derulează această poveste, care au fost până în prezent satisfacțiile și provocările?
Este o asociere între un om creativ și un om de business. Este o relație bazată pe încredere și pe potrivire în viziune. Satisfacțiile cât și nemulțumirile sunt prezente zi de zi. Faptul că UBIKUBI devine, ușor-ușor, un brand de home&deco în adevăratul sens al cuvântului, care începe să fie remarcat peste granițe, probabil că îmi aduce cea mai mare satisfacție. Provocările pot fi reprezentate de dorința și ambiția noastră de a face din UBIKUBI un business viabil.

nlamp-all

Un obiect pe care ți-ar plăcea să-l creezi și cel mai drag proiect de până acum.
Nu am un obiect anume. Aș vrea să reușesc să desenez, măcar o dată, adică fără să le repet, toate obiectele care ne înconjoară. Ceea ce este practic imposibil. Cel mai drag obiect pe care l-am realizat până acum este Lampa N. Este o lampă de birou lansată în 2016 pentru UBIKUBI.

dsc06000

penguin-all