fbpx

Entrance Store sau designul ca act de cartografiere

ARHITECTURĂ: Nuca Studio TEXT: Robert Marin FOTO: Vlad Andrei, Arthur Țințu, Ionel Pascu

Magazinul Entrance funcționează la parterul Palatului Universul din București din 2008. Odată cu extinderea lui prin adăugarea unui spațiu adiacent, am avut oportunitatea de a reface amenajarea interioară a întregului spațiu. Am descoperit și refolosit pereții vechii clădiri și luminatorul de pe plafonul unuia dintre spații și am păstrat compartimentarea din pereți cu oglinzi și instalația de iluminat din bulbi realizate în amenajări anterioare. Contribuția noastră a constat în realizarea unui traseu aproape de tip muzeal printre suporturi pentru produsele magazinului, realizate în principiu doar din profile de aluminiu brut, sticlă lineară și cordelină.

Componenta estetică a fost influențată de lucrări de artă precum Tele de Carsten Nicolai sau A (continuum) de Ryoji Ikeda. Componenta funcțională a căutat, pe lângă datele specific comerciale ale unui magazin, și o investiție mai mare în manufactura locală și în capacitatea de refolosire ulterioară a materialelor utilizate. Structurile din aluminiu, destul de mari dacă le comparăm cu dimensiunile tipice ale barelor de haine folosite în comerț, suportă sau sunt dublate de o instalație de sunet alcătuită din boxe conice ce urmărește parcursul cuiva aflat în magazin. Am încercat astfel să adăugăm, pe lângă experiența relației cu produsele magazinului, un set mic de stimuli senzoriali prin marcarea audio a traseelor menționate mai sus.

Din punctul de vedere al designului, problema principală a fost legată de felul în care putem traduce în proiectarea tehnică un scop ce ne părea destul de clar doar ca experiență a utilizatorului. Dacă s-a întâmplat să ascultați piesa We Have a Map of the Piano (Mum,  albumul Finally We are No One, 2002) probabil v-ați întrebat cam în ce ar putea consta cartografierea unui pian. Se poate formula la această întrebare un răspuns poetic care să reprezinte într-un fel distribuția spațială și auditorie a efectelor unui pian, sau s-ar putea construi un răspuns analitic care să descrie alcătuirea mecanică a pianului și propagarea undelor sonore produse de acesta în spațiu. Dacă prima interpretare este de tip artistic și a doua de tip ingineresc, probabil designerii sunt chemați să caute un punct comun din care se poate observa relația dintre alcătuirea unui obiect și experiența pe care acesta o oferă.

text3_DSC02107

Dacă încercăm un exercițiu și mai pretențios, această diferență dintre realitatea prognozată și reprezentarea tehnică a unui proiect este poate interesant de observat în felul în care hărțile, ce încearcă să surprindă o realitatea existentă prin cartografiere, se lovesc de o problemă generic numită „viziune asupra lumii”. În acest sens ar putea fi folositoare parcurgerea textului „Celălaltul” global este printre noi de Ulrich Beck, publicat în L’architecture d’aujourd’hui (iulie-august 2011), unde sociologul german atrage atenția asupra diferențelor de informație pe care, peste timp, oamenii le-au așteptat de la hărți. „Putem lămuri acest aspect prin compararea hărții medievale mappa mundi cu o scenă de pe Google Earth. În prima, legătura strânsă dintre viziunea asupra lumii și harta lumii este evidentă prin diferite componente – identificarea geografică a diferitelor rute și inventarul lumii fizice, a sacrului, reprezentările cosmologice a credințelor importante, a viziunii asupra lumii seculare și ea în luptă pentru recunoaștere, și, nu în ultimul rând, forma estetică a narațiunii – toate formează o unitate. Această unitate este spulberată în Google Earth unde fotografia sau modelarea estetică înlocuiește pictura, iar punctul de vedere Sputnik înlocuiește viziunea religioasă asupra lumii.”

text4_DSC02005

În lumea diviziunii muncii de astăzi, a intereselor și specializărilor segmentate, societatea cere designerului, atunci când vine vorba de o prognoză, o reprezentare tehnică pe care diferite competențe operative să le poată transforma în realitate cu precizie și la termen. Acest proiect nu poate fi produs dacă în mintea designerului nu există un fel de mappa mundi neconștientizată, contemporană, subiectivă, modelată de limitele și înțelegerea autorului, care va precede produsul final chiar dacă nimeni nu o cere.  

PROIECT: Entrance Store; AMPLASAMENT: str. Ion Brezoianu 23-25, București; SUPRAFAȚA CONSTRUITĂ: 538 mp; DESIGN: Nuca Studio; EXECUȚIE OBIECTE: Kaustik; FINALIZAT: 2023

 

Articol publicat în igloo #216 / Lina Ghotmeh – Architecture / octombrie – noiembrie 2023

 

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0