fbpx

Giovanni Battista Piranesi. Reprezentările ruinelor vorbitoare

Piazza del Popolo, din seria Vedute di Roma, 1750, parte din colecția Fundației Harris Brisbane Dick

TEXT: Anda Zota

Ruinele, anomalii în peisajul prezentului, sunt considerate echivalentul arhitectural al anacolutului sintactic. Ele nu succedă, nu precedă – pretind, însă, o lectură ulterioară, o sintaxă suplimentară. Aceste structuri masive și de cele mai multe ori golite de substanță se situează între expresia formală a trecutului și lipsa de formă la care, în absența restaurării, sunt destinate. Ruinele au singularitatea unei lucrări de artă și supun observatorul misiunii de a le reda coordonatele pierdute. Cel mai cunoscut student al lor, arhitectul Giovanni Battista Piranesi, le-a numit „queste parlanti ruine”, aceste ruine vorbitoare.

Piranesi s-a născut în 1720 în Veneto și se autodescria adesea ca arhitect. Fascinația pentru piatră și structuri megalitice boltite s-a perpetuat din interesele familiei pentru originea arhitecturii romane. Piranesi s-a bucurat de deschiderile pe care i le oferea familia: a învățat greacă, latină și istorie antică de la fratele lui, Angelo, călugăr cartuzian, apoi a devenit desenator pentru ambasadorul venețian Franceso Venier. Tehnici de imprimare a învățat de la Giuseppe Vasi și, ulterior, Giuseppe Wagner. În perioada următoare, Piranesi a publicat imaginile din Prima Parte și a planificat două serii de desene, grotteschi (grote sau grotesc) și carceri d’invenzione (închisori imaginate). Aceste opere timpurii ne oferă promisiunea unor viitoare lucrări de arhitectură pe hârtie, care vor aduce împreună și vor conserva detalii și observații ale imaginației autorului. Ruinele sale vorbitoare – văzute ca scenarii sau peisaje, dărâmate parțial sau deschise complet – inspiră căutarea realității trecutului, prin metodele sale sculptate de angajamentul pentru speculație și libertate artistică.

Veduta degli avanzi del Foro di Nerva din seria Vedute di Roma, 1757, parte din colecția Fundației The Elisha Whittelsey

Pornind de la istoria redată în peisaje, la limitele vaste ale închisorilor sale imaginare și până la scenele în care descrie grotteschi, privim lucrările lui Giovanni Battista Piranesi ca radiografii. Înainte de a crea scene ficționale, Piranesi a studiat cu diligență arhitectura, fiind fascinat de ruinele Romei Antice, pe care le considera superioare celor din Grecia. Devotamentul său pentru cartografiere, aprioric studiilor arheologice exacte, oferă o serie amplă de lucrări, vedute, care înregistrează antichitatea romană și care devin un catalog valoros de reprezentări arhitecturale ale unor monumente pierdute. Aceste studii istorice stau ca bază pentru universurile sale fictive, din care împrumută constant elemente.

http://www.metmuseum.org/art/collection/search/362674
Mormântul lui Nero, Grotteschi, 1748, parte din colecția Fundației Harris Brisbane Dick

Carceri și grotteschi, văzute împreună, se citesc ca un exercițiu de plinuri și goluri, în permanență în contrast. Carcerele, cu scările interminabile care nu duc nicăieri, cu privirea continuu direcționată către acele succinte întrezăriri ale luminii, ale vieții (așa cum sunt descrise și în alegoria lui Platon), sunt universuri închise, care explorează claustrofobia și agorafobia. Grotteschi, pe de altă parte, abundă în simboluri, într-o compoziție care forțează privirea să fie în permanentă căutare de elemente particulare. Privitorul se situează în câmp deschis – poate prea deschis – și supus unui act interpretativ care pare fără sfârșit. Observăm astfel că lucrările lui Piranesi manifestă o puternică tensiune între materialitatea inerentă a realității și multiplele posibilități ale lumii fantastice, oferite de imaginație. În aceste scenarii, ruinele devin temeiul reproducerilor prolifice. 

http://www.metmuseum.org/art/collection/search/337060
Podul mobil, Carceri d `invenzione, cca 1749-50, parte din colecția Fundației Harris Brisbane Dick

 Arhitectura, pentru Piranesi, rămâne un fundament constant, pe care clădește scenele imaginarului. Suzanne Clarke îl descrie remarcabil în cartea sa eponimă, unde personajul principal, însuși Piranesi, își exprimă devotamentul pentru mediul construit: Este oare o lipsă de respect față de Casă dacă iubești unele Statui mai mult decât pe altele? Îmi pun uneori această întrebare. Credința mea este că însăși Casa iubește și binecuvântează în mod egal tot ceea ce a creat. Ar trebui să fac și eu la fel? Şi totuși, în același timp, îmi pot da seama că stă în firea oamenilor să prefere un lucru altuia, să găsească un lucru mai plin de înțeles decât altul. 

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0