Grafica vinului

Alfeu Douro DOC
Alfeu Douro DOC

Text: Ioana Păunescu

Cunoscători sau amatori, cu toţii ne oprim, din când în când, asupra unui vin nou, complet necunoscut. Iar alegerea lui implică, dintr-odată, toate elementele componente ale vizualului: imaginea grafică, numele producătorului, soiul de vin, anul de recoltă… fiecare dintre ele trezind, în fiecare şi după caz, amintiri, asocieri sau pură curiozitate. Fiecare sticlă de vin este şi o poveste (a gustului, a aromei, a corpului, a posibilelor asocieri cu alte gusturi) dar, mai mult decât atât, a unei zone, a unui om, a unei tradiţii, a unor conexiuni între simboluri şi elemente definitorii.

În ansamblul său, grafica sticlei este oglinda fidelă a interiorului şi spune totul despre calitatăţile acestuia, atât printr-o amplă serie de referinţe tehnice, an, soi, clasificare şi aşa mai departe, cât şi prin poveşti – ale viei şi ale producătorului – sau prin asocieri – cu valori, de ordin etic, estetic, istoric – toate însumate pe o suprafaţă relativ restrânsă, ceea ce face lectura destul de condensată. Am selectat acum, din zeci de variante, opt grafici cu totul speciale, fiecare diferită ca abordare şi mesaj, având însă, zicem noi, o extraordinară capacitate de a spune grafic, de la prima vedere, totul despre vinul pe care-l îmbracă.

O personalitate: Alfeu Douro DOC

„Alfeu este bunicul, om de la ţară, cu mâinele brăzdate de semnele lăsate de lucrul pământului. Alfeu a transmit generaţiilor viitoare din familie valorile importante, printre care şi dra­gostea pentru vie”, spun cei de la M&A Crea­tive, creatorii designului. Iar João Amado este nepotul, mergând pe drumul deschis de Alfeu şi cultivând propriul vin din celebra regiune Douro din Portugalia. „M-am născut într-un mediu de care sunt profund legat şi, mulţumită bunicului meu, via a apărut în viaţa mea în mod natural”, spune el. Pentru a reflecta această legătură puternică între om şi produsul viei, Grupo M&A au ales, ca element grafic simbolic, pălăria domnului Alfeu, element distinctiv al omului care dă, şi vinului, personalitate aparte. Citirea diferită, de jos în sus, a numelui, şi lacul selectiv aplicat pe litere, sunt de ase­menea parte importantă din „portretul” creat.  www.creative.grupoma.eu

O ediţie obţinută 100% manual: 99

Exclusivist şi disponibil în serie mică, vinul Cosechero a fost produs, manual, pe aceeaşi proprietate pe care sunt cultivaţi şi strugurii (Terres de l’Est de Catalunya, Spania). Etichetele au fost numerotate de mână şi individual, de la 1/99 la 99/99, pentru a accentua caracterul unic şi distinct al aceas­tui vin roşu încă tânăr (recolta este din 2014). Conceptul îi aparţine lui Oriol Pascual, iar caligrafia – lui Oriol Miró. http://www.oriolpascual.net/, Foto: Carlos Pareja

Istorie şi simbol literar: Freamăt  

Orhideea Catleya este, În căutarea timpului pierdut al lui Marcel Proust, simbolul iubirii. Domeniul Catleya este situat în regiunea Corcova şi a aparţinut prinţului Anton Bibescu, prieten apropiat al lui Proust şi care, ajutat de un agronom francez, a dat renumele acestor vinuri. În 2007, trei investitori francezi, pasionaţi de vin, au preluat imaginea proustiană pentru a construi un nou simbol al vinurilor Catleya, obţinute din viile replantate pe vechile pământuri ale prinţului Bibescu. Iar designerul Solene Cesbron a ales fragmente de text peste care a suprapus, cu lac selectiv transparent, numele vinurilor – Freamăt – nume special ales şi care vrea să simbolizeze întreaga experienţă senzorială a degustării şi asocierea lor cu imaginea peisajelor scăldate în soare, descrise de Marcel Proust. Foto: Radu Dumitrescu, http://cargocollective.com/Solene

Set de valori: Minima Moralia

În 2012, Domeniul Coroanei Segarcea a hotărât să grupeze şase tipuri de vin într-o colecţie cu un caracter puternic şi care să reflecte şase valori umane fundamentale: Onoare, Recunoştinţă, Dăruire, Speranţă, Sinceritate şi Respect. „În vin găsim adevăr, se spune, şi la fel şi în ochii oamenilor”, motivează agenţia Brandient opţiunea pentru fotografie de portret ca ilustrare a colecţiei. Trei fotografi – Michael Shindler, din SUA, Alex Timmermans, din Olanda, şi and Bernt Nielsen, din Norvegia – au surprins arhetipul vizual al fiecăreia din cele şase valori, iar fiecare ima­gine este completată, pe spatele sticlei, de un scurt text descriptiv.   http://brandient.com/, Foto: Domeniul Coroanei Segarcea

Siluetă abstractă: Hrsz. 737

„Mi-am dorit să creez un design minimalist şi eye-catching, care să meargă cu identitatea vinăriei Csetvei din Ungaria. Iar prin pattern-ul alb-negru am vrut să reflect caracterul vinului şi corpul său bogat”, spune designerul, Kira Koroknai. Şi, astfel, sticla şi eticheta au devenit corp comun pentru ca obiectul să devină, şi el, parte din savurarea propriu-zisă a vinului. https://www.behance.net/gallery/7849375/Hrsz-737-Wine-Label, Foto: Kira Koroknai

În jurul poveştii: La Manada Luparia

O colecţie de 7 tipuri de vin povesteşte, prin legende mitologice, fabule şi imagini simbolice, o legătură ancestrală între om şi lup (logo al vinăriei Viña Luparia), iar poveştile grafice (gluma cu Petrică şi lupul, spiritul rebel al lupului alb sau inocenţa Scufiţei roşii) sunt asociate, fiecare, cu tipul de vin care li se potriveşte. „Eticheta cuprinde toată sticla, pentru a spune o poveste completă, de la un capăt la altul. Hârtia aleasă este Tintoretto Gesso, un model cu un finisaj puţin rustic, cu o textură care aduce puţină căldură proiectului şi o nuanţă de alb ivoriu” sunt doar câteva dintre detaliile selecţionate de agenţia The Show Must Go On pentru proiect. http://www.tsmgo.es/, Foto: TSMGO

C.V. Bernadett Baji

La capitolul de mesaje aparte, acest design este cu siguranţă unul dintre cele mai originale, pentru că nu reprezintă un vin, ci un curriculum vitae. Candidată (în vederea anagajării la compania distribuitoare de vinuri Bortársaság, din Ungaria) a fost Bernadett Baji, iar designer – Kiss Miklos (care mai are, de altfel, în portofoliu, colaborări pentru design de vinuri): „am căutat un vin de Tokaj care nu era listat în portofoliul companiei şi am rescris C.V.-ul sub forma unei etichete de vin, lăsând toată informaţia importantă să poată fi citită uşor. La scurt timp, Betti a fost angajată.” http://kissmiklos.com/, Foto: Bálint Jaksa