Între piață și acoperiș – Gara Matera Centrale
Imaginea noii gări aduce în orizontul orașului Matera un reper, o poartă de acces. Zona înconjurătoare Matera Centrale, o piață acoperită, este un spațiu deschis, care stă între pământ și cer, de care se bucură călătorii, localnicii și turiștii.
Căile Ferate Appulo Lucane au în Matera Centrale o gară nouă, proiectată de Stefano Boeri Architetti și inaugurată în 2019, când orașul Matera a fost Capitala Europeană a Culturii. Situată în Piazza della Visitazione, gara creează o legătură importantă între orașul vechi, cartierele postbelice și cele moderne, alcătuind o poartă grațioasă și aproape eterică unui oraș în care sentimentul permanenței este intens.
Cei care s-au întâlnit cu patrimoniul arhitectural al orașului Matera, cu locuințele săpate în pământ și capelele creștine hipogee își amintesc de frumusețea ocru aurie a orașului vechi – patrimoniu UNESCO. Astfel, o temă de arhitectură extrem de sensibilă este tocmai imaginea gării – locul în care așteptările imaginare se întâlnesc cu realitatea.
O aripă metalică având dimensiunile de 45/35 de metri plutește la 12 metri deasupra pieței și la 18 metri deasupra peronului de tren, fiind susținută de 12 coloane metalice. Dreptunghiul protejat de 440 mp apare în piață, deschizând-o. Spațiul gării leagă direct piața publică de la nivelul solului de spațiul care se desfășoară subteran, dar deschis, alături de platformele de tren.
Lumina naturală și aerul au fost incluse în spațiul gării complet reamenajat și transformat în poarta consolă sau poarta aripă orizontală.
Stefano Boeri Architetti generează prin acest proiect un loc de întâlnire, un spațiu de așteptare sau de început al călătoriei, conferind o nouă pulsație zonei cu multe clădiri publice, heteroclite arhitectural, sit folosit înainte ca parcare.
În proiectul gării Matera Centrale, două materiale întruchipează amprenta de corpus a orașului: piatra de apricena – care amintește de piatra locală a așezării antice Sassi – și oțelul, care evocă partea mai contemporană, mai dinamică a orașului. Zona de așteptare și clădirea gării sunt îmbrăcate în piatră, în timp ce platforma de urgență, cele două pasarele și cadrul acoperișului superior sunt din oțel.
Principiile progresive ale sustenabilității mediului înconjurător ale lui Stefano Boeri Architetti au determinat prin credo și consecvență o echipare cu panouri solare a acoperișului, garantând autosuficiența energetică și oferind posibilitatea de a alimenta, în viitor, întreaga piață și parcul adiacent. Sistemul, creat pe o suprafață de 1 250 de metri pătrați, este format din 696 de panouri solare care produc anual 271.440 KWh.
Noua gară Matera Centrale a fost proiectată pentru a susține consolidarea transportului feroviar în Matera, în viitorul apropiat, având în vedere că orașul este destinat să devină un hub unic de artă și istorie. Orașul privește spre viitor și se pregătește să întâmpine un număr tot mai mare de navetiști, vizitatori și turiști.
„Proiectarea unei noi gări ne-a permis să anticipăm caracteristicile orașului la care va oferi acces această nouă gară, atât din punct de vedere al amplasamentului, cât și al arhitecturii” – Stefano Boeri.
***
Proiect: Matera Centrale; Program: gară feroviară; Amplasament: Matera, regiunea Basilicata, Italia; Client: FAL Ferrovie Appulo Lucane; Proiect de arhitectură și coordonare: SBA – Stefano Boeri Architetti / Fondator și CEO: arh. Stefano Boeri / Partner in Charge și Project Director: arh. Marco Giorgio / Project Leader: arh. Maddalena Maraffi / Echipa de proiectare, arhitecți: Elisabetta Zuccala, Bogdan Peric, Stefano Floris, Esteban Marquez, Daniele Barillari, Agostino Bucci; Structură: Sce Project; Instalații: Esa Engineering; Consultant botanică: Studio Laura Gatti; Finalizat: 2019
Proiect prezentat în igloo #194_Efemer_Permanent