fbpx

La intersecția dintre tehnologie, artă și viziune. Panoptikon

INTERVIU REALIZAT DE: Anca Rotar IMAGINI: courtesy of Panoptikon

Deși nu a împlinit încă 10 ani de existență, biroul de vizualizare arhitecturală Panoptikon și-a creat o identitate puternică în întreaga lume și un impresionant portofoliu de clienți prin generarea de imagini fotorealiste care aduc arhitectura posibilă mai aproape de fapt. Am stat de vorbă cu Tudor Vasiliu, fondatorul Panoptikon, despre decizia de a alege vizualizarea în locul proiectării, despre ce înseamnă să te poziționezi între artă și tehnologie și despre planuri de viitor în condițiile evoluției fulminante a celei din urmă.

În primul rând, spuneți-ne câteva cuvinte despre voi. Cum a luat naștere Panoptikon?

 

Panoptikon este un colectiv de arhitecți uniți de pasiunea pentru arhitectură și pentru modurile surprinzătoare în care spațiul și obiectul de arhitectură pot fi reprezentate înainte ca ele să existe fizic. Formula actuală continuă din 2013 munca începută în 2006, an când am co-fondat unul din primele studiouri specializate pe vizualizare arhitecturală din România. Ne inspiră artele vizuale ca fotografia, pictura, teatrul și filmul, dar și muzica, pentru modul subtil în care nuanțeaza multe momente ale vieții. Colectivul nostru s-a sudat în jurul unei culturi a explorării, a căutării neîncetate de momente unice în care putem „fotografia” virtual arhitectura.

05_ORIGINAL

De ce vizualizare în loc de practică arhitecturală standard?

 

Deși aproape toți membrii Panoptikon au ceva experiență în proiectare, am văzut în vizualizare cheia către un mod de comunicare fără de care conceptele arhitecturale nu puteau fi complet înțelese de către „clienți” – fie ei profesorii din facultate, sau, mai târziu, clienții cu proiecte comerciale.

 

Despre mine pot spune că pasiunea pentru ilustrarea fotorealistică a apărut dinainte de anii facultății, când aveam la dispoziție numai desenul de mână și, mai târziu, aerograful (cine mai știe ce este acela un „aerograf”?). Computerul a deschis posibilități enorme, dar, fără studiul tehnicii fotografice și al artei, nu cred că am fi ajuns la rezultatele actuale.

 

Accesul la proiecte extrem de curajoase a fost suficient să mă convingă să mă detașez cumva de rolul clasic al designerului proiectant. Paradoxal, acest rol stă la baza a tot ceea ce facem acum în vizualizare, contribuind alături de autorii proiectelor cu know-how menit să maturizeze anumite concepte, dându-le o formă credibilă și pertinentă. Skill-ul de a da ideilor o formă vizuală se învață greu, și cred că procesul de învățare nu are sfârșit, lucru care mă motivează enorm!

06_ORIGINAL

Ce programe de vizualizare folosiți? Care sunt avantajele si posibilitățile pe care vi le oferă acestea?

 

Din 1999 am rămas fidel 3D Studio. Tool-urile Panoptikon au fost de la bun inceput 3DS Max creat de Autodesk și motorul de randare Vray creat de Chaos, pentru partea de 3D, și Adobe Photoshop / After Effects / Premiere pentru post-producție. Folosim multe alte softuri și plugin-uri care gravitează în jurul acestora, printre care se numără programe create de iToo, SiNi, Pulze, AXYZ, Thinkbox, Mirza și alții. Au apărut o grămadă de variante între timp, câteva chiar gratuie – ca Blender. Cred că softurile sunt, de fapt, irelevante, atâta timp cât artistul care le folosește devine conștient că ele sunt doar o extensie a creierului și corpului, și că aspectul cel mai important este ca el să poată concepe și executa un concept vizual solid.

 

La ce tip de proiecte lucrați de obicei?

 

În ultimii ani ne-am împărțit 50/50 între proiecte de marketing la care contribuim cu design, imagini statice și filme mixed-media, și imagini de concurs sau care ilustrează diverse stadii în evoluția designului unui proiect.

Cât de multă libertate creativă aveți în cadrul unui proiect?

 

Pot să spun cu bucurie că, în ultimul timp, libertatea noastră pe partea de creație a fost totală. Recompensăm încrederea clientului în serviciul nostru explorând cât mai multe posibilități de a surprinde în imagini sau film conceptele ce generează, în cele din urmă, spații și clădiri, pentru ca autorul acelor concepte să poată descoperi noi moduri de a-și înțelege proiectul și de a-l comunica mai departe publicului său. Mi se pare esențial acest efect de empowerment al clientului, punând obiectivele sale în centrul a tot ceea ce facem.

 

Ce colaborare a însemnat cel mai mult pentru voi și de ce?

 

Încercăm să învățăm din fiecare colaborare fără să facem ranking-uri. Experiențele bune sau mai puțin bune ne-au ajutat să ne dezvoltăm abordări, sisteme și workflow-uri prin care serviciul nostru să ducă la colaborări foarte plăcute. Ne entuziasmăm ca niște copii la fiecare apariție a unui proiect nou sau a unui client nou și suntem recunoscători fiecărui client pentru oportunitatea de a aduce o contribuție în viața proiectelor lor. Empatia este cel mai de preț atribut în acest gen de activitate.

În 2019 ați câștigat premiul categoriei Commissioned în cadrul 3D Awards, organizate de CG Architect. Povestiți-ne puțin despre proiectul care v-a adus această distincție.

 

Apreciez că ați remarcat acel premiu, pare că a trecut o viață de atunci. Imaginea creată pentru proiectul Vanak Koddami din Teheran, intitulată de noi „Abduction”, a fost o colaborare cu unul dintre primii clienți ai brandului Panoptikon, Hadi Teherani Architects, un birou de proiectare și design cu birouri în Hamburg, München, Frankfurt, Bangalore, Abu Dhabi și Teheran. Am susținut arhitecții de la stadiul de concept până la soluția finală, având un termen de execuție extrem de scurt.

 

Look-ul întunecat și industrial al exteriorului clădirii și al atrium-ului ne-a dus spre o interpretare simplă și conceptuală, în care lumina care pătrunde și coboară în acest spațiu înalt și senzual prinde formă și materialitate, devenind un personaj principal. Imaginea a fost înscrisă din joacă în concursul organizat de CG Architect și, spre surprinderea noastră, se pare că a plăcut juriului.

00_ORIGINAL

Ce proiecte aveți în derulare în prezent?

 

Avem pe rol câteva proiecte de marketing în Belgia și Luxemburg, un concurs pentru un proiect de școală în Norvegia, completări și reorganizări ale librăriei, investigăm moduri noi de a ne îmbunătăți serviciul. 

 

Am început să lucrăm la un website nou care să reprezinte corect abilitățile și ambițiile noastre.

Anul viitor, Panoptikon împlinește 10 ani de existență, și cred că ne vom dedica ceva timp evaluării direcțiilor în care vrem să ne îndreptăm în următorul deceniu, perioadă în care tehnologia va face din ce in ce mai puțin relevantă contribuția umană.

Decoperiți mai multe tipuri de reprezentări arhitecturale în igloo #209 / Reprezentare în arhitectură / august-septembrie 2022

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0