Les Films de Cannes à Bucarest: Carmen Gociu, creatoarea identității vizuale a festivalului

Este o bucurie să pot scrie, ca în fiecare an, începe Les Films de Cannes à Bucarest. Și este în mod cert o bucurie mai nuanțată decât altădată, când coada la cinema se amesteca cu emoția de a trăi o vreme în filme prin cinematografele orașului, multe dintre ele umbre nostalgice acum –  Studio, Elvire Popesco, Patria… Cea de-a opta ediție a festivalului este una diferită, fiind, în același timp, o victorie a bunelor tradiții și vibrației culturale bucureștene.

Vom merge, așadar, între 23 octombrie și 1 noiembrie, să vedem filme în aer liber (la Grădina Verona și la Fabrica Grivița), iar între timp privim afișul festivalului din acest an care are o poveste specială, fiind inspirat din vizualul primei ediții a Festivalului de film de la Cannes din 1939 care nu a mai avut loc… De la afiș la creator curiozitatea și pasul sunt firești și stăm de vorbă cu Carmen Gociu, graphic designer și ilustrator care a semnat identitatea vizuală și afișele tuturor edițiilor festivalului Les Films de Cannes à Bucarest.

 

Ai colaborat de-a lungul timpului cu unele dintre cele mai cunoscute festivaluri de film de la noi, conturându-le grafic identitatea vizuală (TIFF, NexT, AIFF, Pelicula, BIEF etc.). Cum s-a derulat acest parcurs?
Aventura în industria de film a pornit cu cea de-a doua ediție a Festivalului de Film Transilvania, la Cluj-Napoca, când am făcut parte din echipa redacțională a ziarului AperiTIFF (publicație ce însoțește fiecare ediție ca un fel de busolă pentru cinefilii festivalieri). În anul următor am preluat și câteva atribuții în departamentul de graphic design al festivalului. Au urmat multe colaborări conexe, cu case și studiouri de producție cinematografică, cu alte festivaluri de film ce au apărut organic, datorită interesului publicului pentru această artă. Aș putea spune că am crescut odată cu filmul românesc.

De opt ediții încoace semnezi vizualul cheie al Les Films de Cannes à Bucarest. Mi-ar plăcea să aflu ceva inedit din culisele procesului creativ. Dincolo de inspirație, ce tehnică, programe folosești…
De la bun început identitatea vizuală a festivalului s-a folosit de puterea de expresie a ilustrației și de forța ei de a simboliza apropierea de creație, poate mai mult decât dacă am fi recurs la integrarea fotografiei. Fiecare parcurs creativ pornește folosind tehnici clasice (creion, hârtie, acuarele, cerneală). Urmează scanarea, prelucrarea și integrarea în mediul digital. Iese astfel un mix ce integrează tușe, texturi și linii grafice manuale cu elemente obținute cu ajutorul programelor de grafică. Suita Adobe (Photoshop, Illustrator, InDesign) și veterana tabletă Wacom sunt uneltele preferate de lucru.

Pentru ediția actuală Les Films de Cannes… afișul este inspirat de primul poster al festivalului din 1939, amânat atunci din cauza izbucnirii războiului. Cum a venit ideea acestei paralele peste timp, când omenirea traversează, iată, un alt moment de cumpănă?
Ideea aparține echipei care se ocupă de organizarea festivalului și a urmat firesc după multe discuții legate de ceea ce ar trebui să reprezinte identitatea acestui festival. De-a lungul anilor am cochetat deseori cu ideea de a introduce în vizual elemente reinterpretate din posterele diferitelor ediții de început.

Unde îți putem urmări creațiile?
O selecție de lucrări din ultimii ani se poate accesa pe www.carmengociu.ro