Mai aproape de imperfecta perfecțiune a naturii în ritm wabi-sabi: The Mushroom, China

mushroom_1

Mulți spun că cei născuți departe de Japonia nu vor putea înțelege vreodată cu adevărat ce înseamnă wabi-sabi. Și poate chiar așa este, numai că este de asemenea adevărat că, oriunde ne-am fi născut, vibrăm cumva în fața imperfectei perfecte frumuseți a naturii.

Acest cuvânt compus cu sonorități muzicale pulsează la intersecția celor două componente: wabi – care exprimă simplitatea, imperfecțiunea și impermanența și sabi – care adaugă efectele trecerii timpului asupra oricărui lucru. Filosofia conceptului a influențat profund spiritul japonez, manifestându-se în arhitectură, arte decorative, peisagistică și chiar în ceremonialul servirii ceaiului.

Wabi-sabi este, dincolo de o estetică ce face pledoaria simplității, și o filosofie care ne învață să respirăm după ritmul naturii, oricât de „imperfectă” ar părea aceasta și unde mai bine de făcut acest lucru decât într-o casă-ciupercă din lemn dintr-o pădure aflată în Xin Yu City, în provincia Jiangxi din China.

mushroom_7

Proiectul, aparținând arhitecților de la ZJJZ, apare la intersecția a două volume cu funcțiuni diferite. Cel dintâi, cu acoperiș în formă de con, este o cameră de relaxare și odihnă a cărei spectaculozitate e dată de fereastra circulară care invită natura înăuntru. Câteva trepte conduc către o mansardă destinată jocului copiilor. Din corpul ciupercii pornește cel de-al doilea volum, dreptunghiular, în care își găsesc loc o baie minimalistă și spațiul de depozitare.

Poezia acestei case de evadare în natură de 50 de metri pătrați este dată mai ales de ideea de evoluție în timp a materialelor, una dintre valențele wabi-sabi. Patina care va înveli acoperișul din lemn de pin sau betonul granulit care îmbracă volumele va face ca ciuperca să se integreze mai bine în peisajul natural. Structura metalică pe care a fost ridicată casa are rol de a invada cât mai puțin natura, invitând-o să se înalțe și să cucerească.

PROIECT: ZJJZ; ARHITECŢI: Sean Shen, Xuanru Chen, Yuying Kate Tsai, FINALIZAT: 2020

Articol publicat în igloo #201 / aprilie-mai 2021 / Scenografie şi arhitectură / Rubrica #DeGustBun

igloo_201-shop