Memorie modernistă şi suflet nou – Magazinul Bucureşti

mb02

Edificat în interbelic, Magazinul București (iniţial unul dintre magazinele lanţului Popp & Bunescu) a avut o structură spaţială simplu ampilată. Spre deosebire de alte dotări asemănătoare din această perioadă, care surprindeau prin holuri generoase şi parcursuri spectaculoase, spaţiul comercial are o tipologie reţinută. A fost generat într-un volum de şapte niveluri (S+P+4+5-6 retrase). Încă din proiectul iniţial, ce datează din 1929, 4 curţi de lumină perforau masa construită. O inedită secvenţă de intrare fluidiza accesul şi privilegia vitrina de plan oval din parter. Un fel de bijuterie de sticlă curbată, luminată distinct, devine astfel marca urbană a magazinului.

Cu un respect arhitectural corect asumat faţă de istoria şi identitatea Magazinului Bucureşti, cu o rezonanţă creativă la memoria modernistă, echipa de proiectare re-act now architecture a conferit acestui edificiu un suflet nou prin proiectul recent inaugurat. Intervenţia optimizează atât clădirea existentă, cât şi programul, iar funcţiunea mixtă comerţ-birouri-restaurant panoramic oferă un puls nou clădirii.

mb02

„Noul proiect a readus la viață vechea imagine și brandul clădirii într-o nouă interpretare senzorială și structurală, oferind o extensie a etajului superior unde «sufletul» nou se deschide printr-un paravan larg către oraș.” (re-act now architecture)

Uneori, substanţa unui proiect rezidă tocmai în absenţa materiei, în gol. Probabil cel mai temerar, dar şi necesar gest spaţial din proiectul Magazinului Bucureşti este atriumul – un spaţiu negativ, un spaţiu lipsă, ce se dezvoltă în primele patru niveluri. Reproiectat cu abilitate în structura existentă, el conectează şi unifică, permeabilizează niveluri, permite priviri diagonale şi susţine empatic proiectul. Înăuntrul său sunt amplasate liftul panoramic şi scări rulante, iar „materialele și luminile liniare, verticale, filiforme, din interior procesează spațiul atriumului ca o ploaie luminoasă solidificată” (re-act now architecture).

 

Proiectul operează cu mai multe vitrine. Orașul vechi devine tema restaurantului panoramic situat la ultimul nivel, al cărui vitraj pune într-o nouă vitrină zona. Două vitrine din sticlă curbată, amplasate simetric la intrare, evocă şarmul modern şi identitatea vizuală originală, amestecând reflecții și refracții contemporane. O a treia vitrină este cea a unor martori reintegraţi în spaţiul arhitectural nou configurat, a recuperării unor materiale precum mamura şi mozaicul.

„Marmura reînvie holul de intrare ca o nouă colonadă abstractă înconjurată de oglinzi, în timp ce mozaicul se redefinește ca un colaj evolutiv ce conferă sălii de la intrare un pattern ludic”. (re-act now architecture).

Mulțumiri partenerului din revistă care este și furnizor al proiectului: Aluprof

 

Proiect: Magazinul București; Suprafața terenului: 628 mp; Suprafața construită desfășurată: 4 235 mp; Proprietar şi Dezvoltator: Gerard Heinen, Johannes Josefus Maria Baakman; Arhitectură: re-act now architecture; Structură: DCTS Structuri; Instalații: Mid Install 2003; Finalizat: 2020

Proiect prezentat în igloo #199_decembrie 2020 – ianuarie 2021

igloo_199-shop