Banchiza Urbană: Mic portret de familie – PEOPLE OF ROMANIA
Un proiect care pendulează între artistic și antropologic, PEOPLE OF ROMANIA s-a hotărât să cutreiere ţara în lung și în lat pentru a descoperi și imortaliza viaţa românilor astăzi. Urmează și expoziţii de fotografie plus o platformă unde se vor putea „răsfoi” imagini, conţinut video, emoţii, povești.
Aţi început să „radiografiaţi” românii și vieţile lor, în cadrul proiectului PEOPLE OF ROMANIA. Cum merge?
Merge exact ca în Ardeal, acolo unde ne-am apucat, merge încet şi bine. Feedback-ul e pozitiv, se pare că stăm pe un concept bun. Oamenilor le e dor să audă poveşti faine. Am pus de curând un anunţ pentru o poziţie în cadrul echipei şi am primit aproape 50 de CV-uri. Nu m-am aşteptat, mai ales că PEOPLE OF ROMANIA o să fie lansat oficial în a doua parte a lui octombrie. E bine de ştiut că pregătim o expoziţie în acest sens în Bucureşti şi sunt şanse foarte mari să ajungem cu expoziţia şi la Cluj până la sfârşitul anului.
Ce mai fac, cum mai sunt, prin urmare, românii în zilele noastre?
PEOPLE OF ROMANIA, ca şi veşnicia, s-a născut exact la sat. Pe unde am umblat, majoritatea oamenilor au fost deschişi şi primitori, te poftesc una-două la ei în ogradă, te servesc cu un pahar, o prăjitură de casă, un fruct, ce are fiecare. Ne-am trezit cu vin, bucăţi de slănină şi kile de brânză cadou. Ideea e că la ţară chiar dacă nu câştigi bani fiind angajat de cineva, tot îţi poţi face rânduiala cum zic oamenii acolo. N-ai job ok, dar un petec două, trei de pământ mai toţi au. Aşa că, dacă munceşti şi trudeşti, ai, dacă ţi-e lene, se strâng puricii pe tine. Imediat îţi dai seama cine e harnic de cum intri în curte. O punte comună a românilor zilelor noastre: oamenii de treabă muncesc mult, muncesc pentru ei, pentru familii şi pentru viitorul lor.
Ce zone ale ţării vizează proiectul?
Conceptul acestui proiect este de a merge pe urmele românilor oriunde sunt, gândindu-ne la noi mai mult ca la un popor şi nu neapărat la un areal geografic. Practic, vizăm absolut toate zonele ţării fără excepţie şi îi vizăm inclusiv pe românii de peste hotare. Ca să aducem un conţinut bogat şi divers, ca să acoperim cât mai mult din arealul fizic de care vorbeam mai sus, PEOPLE OF ROMANIA are nevoie de susţinere din partea cât mai multor oameni pasionaţi de poveşti şi de fotografie. Ne dorim să creştem ca o platformă de user generated content, aşa că o să mă folosesc de ocazia asta şi o să fac o invitaţie celor interesaţi, fie ei din orice colţ al planetei, să ni se alăture.
Cum vă imaginaţi că vor fi privite aceste fotografii și materiale peste 50 de ani?
Vor fi privite cu siguranţă cu multă cu-riozitate. Vorbim de o culegere de ima-gini, sunet şi video cu oameni din toate categoriile sociale, toate puse într-un context artistic şi antropologic unic. Platforma va deveni atât o sursă de informare asupra unor chestiuni care ţin de prezentul nostru actual, cât şi un loc presărat de amintiri şi trăiri unice.
Articolul a apărut în Banchiza Urbană #8