„Ne inspiră tradițiile românești asociate cu momentele fericite din viață” – Dare to Rug, covoare cu miez popular

În 2015, Andreea Batros și Flavia Scînteanu ne propuneau să descope­rim Dare to Rug, un brand românesc de covoare hand-tufted. Motivele tradiționale și obiceiurile autohtone constituie principala sursă de inspirație a designerilor. Colecția Romanian Moods, spre exemplu, recompune prin linii, culoare și grafică estetica tradițională a motivelor decorative din regiunile românești: Oltenia, Maramureș, Transilvania, Moldova, Basarabia, Bucovina, Dobrogea, Muntenia, Banat și Crișana.

Edgy4

De ce ați ales să integrați motive tradiționale autohtone în creațiile voastre?

Am vrut să ne exprimăm într-un mod cât mai puternic, să aducem ceva nou, care să fie diferit de tot ce exista la momentul acela pe piața internațională de interior design și, în același timp, să promovăm niște idei românești puțin vizibile ori privite greșit în alte țări. Totodată, ne-am promovat de la început pe piața globală si ne-am dorit să fim percepute ca un brand românesc. În continuare ne propunem să transmitem valori românești în tot ceea ce facem.

Câteva elemente, tradiții vechi românești care vă inspiră:

Ne inspiră tradițiile românești asociate cu momentele fericite din viață: petreceri, nunți, botezuri. Sentimentul de comunitate și celebrare a momentelor esențiale din viață au un farmec anume și antrenează grupuri foarte mari de oameni, ceea ce e minunat! Pentru că, în viața de zi cu zi, românii nu par mereu atât de uniți. De exemplu, credem că horele sunt fascinante prin ceea ce reușesc să facă grație unui gest atât de simplu: atingere prin dans. Am studiat puțin acest element în designul covorului Commune – parte din Collection II, inspirată ansamblul Soborul Zeițelor din cultura neolitică Cucuteni, dar și de forma și simbolistica unei hore.

Mellow5

Ce s-ar putea spune despre designul românesc dacă ne raportăm la cei 100 de ani de România?

Evoluția constantă și rapidă și reîntoarcerea la tradiții cred că sunt cele două linii definitorii ale designului românesc din prezent, raportat la cei 100 de ani de România. Iar elementul care a susținut cel mai mult designul românesc este creativitatea­ – faptul că designerii români sunt atât de creativi a însemnat foarte mult, în contextul și limitările impuse de ultimii 100 de ani.

Pantofii Guban, sticla de sifon, radioul Gloria sau bicicleta Pegas?

Clar sticla de sifon! E un element omniprezent în amintirile celor din gene­rația noastră și e incredibil impactul pe care l-a avut. Ca design, e un element aparent banal, dar inconfundabil și care îți trezește sigur niște sentimente ­– mai mult sau mai puțin plăcute. E genul de obiect pentru care există o limită fină între dragoste și ură.

Dyad2

Un motiv tradițional pe care ați dori să îl transformați într-o creație de design contemporan?

Am explorat destul de mult motivele tradiționale românești în designul colecției Romanian Moods și ne este foarte drag motivul pomul vieții, pe care nu l-am integrat încă în niciun design. Este un element întâlnit adesea pe păretarele din Țara Vrancei, care cuprind grupuri de dungi simple și motive geometrice alternate după dimensiune și cromatică. Între acestea apar registre delimitate prin vârgi, în interiorul cărora e țesut pomul vieții. El simbolizează mai mult decât viața în sine, vorbește despre tradiție și despre continuitatea elementelor în natură. Mai mult, este un motiv din zona Moldovei, chiar din zona Vrancei, de unde suntem și noi două. Cred că subliminal îl știm de mici și ne este drag pentru că ne este atât de cunoscut. Ne-ar plăcea să îl folosim tot în designul unui covor Dare to Rug.

Material apărut în igloo 187 / dec 2018 – ian 2019
România_100

igloo_187-shop