fbpx

„Nu căutați formule obscure, nici mistere”. Brâncuși la Timișoara

TEXT: Diana Badea FOTO: Cătălin Georgescu, courtesy of Art Encounters Foundation

Momentele românești din expoziția Brâncuși: surse românești și perspective universale funcționează ca un ac de siguranță prins de vestonul României, trasând „legătura artistului cu țara sa natală, cu arta și literatura românească, lăsând publicului libertatea să descopere aceste relații subtile după propriile intuiții și simțăminte”, în cuvintele curatoarei Doina Lemny.

Expoziția își începe parcursul cu Ecorșeul din 1902, lucrarea de final a lui Brâncuși de la Școala Națională de Arte Frumoase din București, sub îndrumarea profesorului său de anatomie dr. Dimitrie Gerota, devenită pentru mult timp un reper estetic sculptural și anatomic în școlile de artă și de medicină din România. Ajungem la Ansamblul Funerar de la Buzău, comandat în 1907 de văduva Eliza Stănescu-Popovici, în amintirea soțul său, pe care sculptorul îl va livra târziu (în 1914) și diferit față de cum se angajase prin contract să-l sculpteze: „bustul cu două brațe asemănător fotografiilor biografice” devine modern, viguros, eliberat de simetrie, iar „figura alegorică reprezentând o femeie care plânge” se va transforma într-un nud de femeie îngenuncheat în postură de rugăciune, cu forme elegiace, calme, senine.

Primii ani de lucru la Paris sunt marcați în continuare de formele și normele învățate la Școala Națională de Arte, cât și de bursa primită de la Ministerul Cultelor și Instrucțiunii Publice din România, perioadă în care Brâncuși continuă să realizeze busturi de copii, însă, odată cu Supliciul, lucrare remarcată și de Auguste Rodin, începe ușor demantelarea celor învățate. Sărutul, pe care istoricul artă Sidney Geist, cel și-a dedicat întreaga viață studierii operei lui Brâncuși, o numește „declarația de independență față de Rodin” și „o continuare a explorării pietrei de către Brâncuși”, este totodată sculptura care marchează, alături de Cumințenia Pământului, trecerea de la modelaj la cioplire directă. Sărutul devine pentru o lume întreagă o formă sublimă și gingașă, atemporală în simplitatea ei, pe care ulterior Brâncuși o va integra și în alte sculpturi, precum Poarta Sărutului de la Târgu Jiu.

Parcurgând mai departe expoziția, aflăm că Somnul este, probabil, prima operă pe care artistul o cioplește direct în marmură, lucrare comandată de Anastasie Simu, academician și colecționar de artă, pentru viitorul său muzeu din București, ridicat în formă de templu grecesc în 1910 și dărâmat de autoritățile comuniste în 1960. Mai departe, seria „capetelor culcate”, ovale cu rezonanțe primordiale, dintre care Primul pas va fi prezentat în prima sa expoziție personală în Statele Unite, la Galeria 291, urmată de cea a muzelor cu Domnișoara Pogany și Muză adormită, cea cu forma atât de delicată, senină, elenistică, care aduce revelația unui nou Brâncuși.

Seria Peștelui apare de asemenea menționată, preocupare destul de târzie în creația sculptorului, și poate mai puțin păstrată în mentalul colectiv: un platou-oglindă așezat pe soclu dublu, care exprimă mișcare pură, unduire, săgetare. Întâlnim și mitologica Măiastră, prima din seria Păsărilor, temă de care Brâncuși se va preocupa timp de treizeci de ani. De asemenea, vedem Pasărea în văzduh, cu forma sa de o noutate totală, despre care nu ne este deloc teamă să afirmăm că a schimbat cursul artei moderne. Ansamblul sculptural de la Târgu Jiu – situat undeva la granița dintre sculptură, arhitectură și urbanism –, este „povestit” într-un documentar de final.

Prima expoziție a lui Brâncuși în România după mai bine de 50 de ani este ca o reverie prin care parcă aluneci, fără formule obscure, nici mistere, doar bucurie pură. Ea a putut fi vizitată până în ianuarie 2024, la Muzeul Național de Artă din Timișoara.

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0