fbpx

O conversație cu Yohann Ory, designer șef studio, Dacia Design Center: la Dacia „construim împreună”

Interviu: Manuela Zipiși; Foto: Arthur Țințu

Cum se mai combină piesele creativității în designul de produs astăzi, și mai precis în designul auto? Am descoperit câte ceva din culisele procesului grație unei discuții cu Yohann Ory, designer de produs cu studii la École des Beaux-Arts (Nancy) și École Nationale Supérieure de Création Industrielle (Paris) care este din 2021 designer șef la Dacia Design Center. Adept al lucrurilor cu sens, esențialului și autenticității în design, Yohann încearcă să stimuleze creativitatea unei echipe de designeri pentru care nu există decalaje între vis și realitate.

 

Preocupată și implicată îndeaproape în experiența finală a utilizatorului care conduce o mașină Dacia, echipa Dacia Design Center își combină talentele creative într-o viziune a mărcii care ia în considerare un viitor mai sustenabil, al durabilității și reciclării. Un exemplu al viitoarei strategii creative de la Dacia, concept car-ul Manifesto permite o privire asupra colecției de idei a mărcii. Despre aceasta și multe altele, în discuția următoare.

Exercițiu de stil al echipei Dacia Design Center

Câte ceva despre tine și despre rolul tău de șef studio Design la Dacia Design Center:

 

Yohann Ory: În momentul actual, se întâmplă ceva destul de special în jurul mărcii și în jurul strategiei pe care o avem la Dacia. Produsele lansate reprezintă debutul unei noi aventuri și, dacă vorbim deseori despre alinierea planetelor, exact asta se întâmplă acum la Dacia, brandul fiind în acord cu tendințele legate de mediul înconjurător, cu nevoia de a avea produse cu sens, cu cea de a fi esențial și de a fi cu adevărat foarte aproape de clienți. Toate acestea sunt deosebit de motivante și stimulante pentru mine deoarece, după experiența unei cariere de designer în care designul auto s-a concentrat foarte mult pe aspect, pe spectaculos, astăzi simt că trebuie să fim mult mai prezenți în căutarea aspectelor fundamentale, a sensului și a autenticității.

 

Dacia se află exact în acest univers al autenticității, al onestității în raport cu produsul iar echipa din România este perfect în acord cu această strategie, fiind o adevărată plăcere să pot lucra cu toți acești oameni aflați în mod natural și sincer aliniați acestei filozofii. Prin urmare, putem avansa împreună într-un proiect foarte modern și unic în comparație cu restul industriei auto. Iar faptul că totul se întâmplă aici în România face aventura și mai autentică, pentru că România este leagănul mărcii Dacia. În plus, dezvoltarea mărcii sub auspiciile culturii franceze contribuie la deschiderea permanentă către diverse culturi și referințe, iar pentru mine e o reală plăcere să lucrez cu oameni foarte motivați, acesta fiind și un lucru care face diferența – și anume faptul că suntem cu toții convinși de relevanța proiectelor noastre.

 

Nu suntem nevoiți să facem un efort pentru a urma o strategie diferită de convingerile noastre. Avem încredere în produsele pe care le proiectăm și suntem mulțumiți că mașinile din trafic sunt foarte fidele intențiilor noastre inițiale. Nu există niciun decalaj între vis și realitate. Ne dorim mult să oferim clienților ceva esențial, foarte simplu și, după o carieră îndelungată ca designer, pentru mine este foarte plăcut să mă pot concentra pe esențial, să fiu mult mai autentic.

 

Un designer șef este asemenea unui dirijor care trebuie să asigure armonia orchestrei sale. Cum reușești să menții acest echilibru, să stimulezi echipa și să transmiți oamenilor ceea ce este important, chiar și în momentele dificile?


Y. O.: Este adevărat că un post de management are provocările sale cotidiene dar încerc să mă concentrez pe talentul fiecărui membru al echipei. Și exact asta am făcut de la început, am încercat să identific calitățile fiecăruia dintre oamenii din echipă și să-i susțin în ceea ce știu să facă cel mai bine. Este un demers destul de ușor pentru că oamenii de aici au multe calități, mult talent, și, de fapt, este așa cum spui tu, un job mai apropiat de cel al unui dirijor al cărui rol este să coordoneze toți muzicienii pentru ca totul să funcționeze în armonie. Să fii în această poziție înseamnă și să gestionezi o mulțime de mici probleme, dar mă pot baza pe experiența avută deja cu diferite echipe și proiecte. Construirea unei mașini reprezintă un set de probleme, și mai mult decât atât, aș spune că reprezintă o serie de provocări de depășit.

 

Putem considera totul și drept un joc pentru care trebuie să găsim o soluție iar filozofia mea este să găsim soluții împreună, așa că nu mă poziționez ca un manager care dă ordine. Construim lucrurile împreună. Izolați singuri, nu suntem nimic, însă împreună suntem o forță incredibilă.
Dacia este din start o provocare, este un pic o aventură a imposibilului dar imposibilul este și stimulant. Este ceva care ne stimulează creativitatea.

 

Designerii din domeniul auto sunt persoane care debordează de energie pentru a face față problemelor tehnice și pentru care fiecare problemă tehnică întâlnită la o mașină constituie un joc a cărui soluție trebuie găsită. E adevărat că din poziția mea gestionez o mulțime de probleme pe toate planurile care nu sunt doar tehnice sau legate de design. Există și aspectul relațional, uman, pe care îl consider a fi o reală comoară. Este ceva ce vreau să protejez, să susțin și să încurajez pentru că această echipă de designeri este o forță inepuizabilă atunci când reușim să fim împreună, în spirit comunitar.

Totul începe cu o schiță
Fiecare etapă are importanța ei la Dacia Design Center

De unde altundeva mai vine inspirația în afară de industria auto?

 

Y. O.: Având studii de design de produs implică un firesc de fi deschis către domenii foarte diferite, de la arhitectură până la modă, spre exemplu. Un lucru plăcut este că în acest moment designul Dacia este perfect sincronizat cu această tendință care nu este axată doar pe automobil, pe obiect în sine pentru că în 2023 o mașină trebuie să inspire mult mai multe lucruri. Generațiile tinere nu sunt în mod special interesate de mașini, prin urmare universul digital, fashion-ul, sau cultura pop care îi influențează în mare măsură sunt domenii către care strategia de design de la Dacia este foarte deschisă în acest moment. Ne interesează foarte mult designul de produs sau arhitectura. Am deschis o pagină de inspirație pe instagram (keep it simple and cool) pentru echipa mea care abundă în referințe din arhitectură, sau design grafic și care reflectă și convingerile noastre privind nevoia de simplitate și sens, de a fi autentici.

Dacă privim în trecut găsim exemple de designeri, arhitecți care au încercat să reducă numărul de piese dintr-un obiect, din nevoia simplității în proiectarea lucrurilor. Mă gândesc la toți cei care erau în căutarea funcționalității cu onestitatea care decurge din acest demers. Toate acestea ne inspiră enorm astăzi și mă gândesc spre exemplu la Jean Prouvé. Apoi mai este și  Mies van der Rohe, cel care a lansat conceptul de less is more în ideea de a avea un design esențial. Acestea sunt lucruri care mă inspiră enorm, pe care încerc să le promovez în rândul echipei mele, și care îmi sunt prezente mereu în minte deoarece consider că este încă extrem de modern să explorez aceste zone.

 

Din păcate, trăim într-un univers care a devenit trist, superficial, de aceea, făcând exercițiul opus de a merge spre esențial și de a găsi sens în fiecare dintre detaliile, și elementele mașinii noastre, conferă mult mai multă  putere și greutate în mesajul pe care vrem să-l transmitem. La Dacia în acest moment strategia noastră nu este orientată spre crearea unei mașini spectaculoase; designul de calitate pe care încercăm să-l obținem se află în raport cu serviciul pe care îl va oferi mașina și care în cele din urmă ne va permite să oferim experiențe clienților noștri.

 

E adevărat că aflându-ne într-un studio de design, putem visa și experimenta ideile viitorului. Un alt aspect interesant al experienței pe care o am în România este implicarea studioului într-un demers de cercetare și posibilitatea de a dezvolta lucruri și mai radicale cum ar fi utilizarea materialelor reciclate în cazul mașinilor, și, mergând mai departe, mă gândesc la reducerea numărului de piese și reutilizarea celor deja create. Există astăzi pe stradă multe mașini pe care le putem ajuta să trăiască mai mult, în felul în care putem face să dureze mai mult o pereche de jeanși – reparându-i în loc să luăm alții noi.

 

Iată un drum pe care viitorul Dacia s-ar putea înscrie mai degrabă decât cel al altor producători de automobile. Cred că dacă Peugeot sau Volkswagen ar încerca să facă acest gen de lucruri nu s-ar potrivi cu imaginea pe care vor să o transmită însă la Dacia, nevoia simplității, esenței și autenticității ar putea deschide o direcție modernă a reutilizării producției existente. Cred că ar fi un exemplu puternic pentru toată industria auto și anume că un obiect poate dura mai mult, povestind, asemenea unei cicatrici, istoria și aventurile prin care a trecut. Cu asemenea obiecte durabile am putea să încetinim și consumul materialelor, fenomen îngrijorător la nivelul industriei în general, nu numai a celei auto.

„IA este un instrument de creație ca oricare altul, designerii rămânând cei care pot combina idei”

Vorbind despre noile tehnologii, cum te raportezi la designul asistat de inteligența artificială?


Y. O.: Întreaga activitate a designului auto a fost dintotdeauna susținută și influențată de noile tehnologii. Pentru mine inteligența artificială este doar un instrument suplimentar care nu ne va permite să generăm idei noi iar asta dă sens și valoare echipelor noastre de designeri, care sunt realii creatori ai lucrurilor care stau la baza procesului. Designerii au această capacitate de a face, de a scoate la iveală idei noi, în timp ce inteligența artificială creează un amalgam, un fel de sinteză a tuturor tendințelor, iar a te baza numai pe inteligența artificială ar însemna să ai o soluție în tendințe dar fără a avea capacitatea de a merge înainte, de a genera idei noi. Așadar, inteligența artificială este un instrument de creație ca oricare altul, designerii rămânând acele persoane speciale care pot combina idei și universuri, având în același timp, calități prețioase precum intuiție, emoție, sensibilitate.

Designerii testează zilnic limitele mașinilor conducând propriile Dacii
„Mă inspiră nevoia de simplitate și sens, cea de a fi autentici”

Câte ceva despre Manifesto, concept-car-ul Dacia:


Y. O.: Manifesto este un proiect foarte interesant iar echipa Dacia Design Center a lucrat la partea interioară a prototipului, dar și la propunerile de culoare și materiale pentru exterior. Manifesto trebuie văzut ca un catalog de idei, mașina în sine neintrând efectiv în producție. Ea oferă însă indicii despre pistele pe care încercăm să le urmăm și să le explorăm. Există multe mici detalii creative în cazul concept-car-ului pe care suntem pe cale să le dezvoltăm, unele chiar în contra-curent cu industria auto iar asta explică denumirea de „Manifesto” care aruncă o privire către strategia de viitor a mărcii, o colecție de idei care ne vor îmbogăți producția.

Concept-car-ul Manifesto aruncă o privire către strategia de viitor a mărcii; Foto: Dacia Design Center

Pentru un designer este important să poată urmări tot procesul de creație, până la transformarea în realitate a ideilor. Cum sunt implicați designerii de la Dacia în testarea prototipurilor?

 

Y. O.: Acest lucru face parte din strategia Dacia; vorbim în acest moment foarte mult de revenirea la esențial, de a petrece timp în natură și dezvoltăm multe accesorii și partea de interior care ne permit să avem acest tip de experiență. Încerc să organizez cât mai des posibil astfel de evenimente și ieșiri în natură împreună cu echipa. Am avut, de altfel, recent o astfel de aventură la munte în care am testat experiența de a dormi în mașină gândindu-ne la cum ar trebui să fie mașina la interior pentru a putea face o siestă, a juca cărți, despre cum s-ar putea utiliza mai bine mașina pentru activități în familie sau între prieteni. Reușim astfel să avem idei și mai apoi să construim mici prototipuri cu echipa noastră de machetiști pentru a experimenta soluții.

 

Cei mai mulți dintre noi testăm zilnic limitele mașinilor, conducând propriile Dacii. Designul auto a alunecat de multe ori, după cum precizam, către superficial, către vis. La Dacia, în schimb, ne hrănim din realitate și din experiența cotidiană. Văd zilnic lângă birou mașinile pe care le-am produs și cred că cel mai important este că putem să garantăm, într-adevăr, că lucrurile frumoase, cu ghilimelele de rigoare, pe care le desenăm permit trăirea unor experiențe reale, cum ar fi să îți duci copiii la școală sau să ajungi la o întâlnire cu prietenii – dincolo de apariția lor la saloanele auto sau în reviste, iar acesta este pentru mine principalul obiectiv.

 

Ce alte destinații ai în minte pentru următoarele expediții în echipă?

 

Y. O.: Poate Transalpina. Aceste ieșiri sunt importante pentru că ne permit să fim împreună; designerii nu sunt oameni care lucrează izolați în colțul lor, iar ca echipa să funcționeze este nevoie de stimularea acestei capacități de a construi lucruri împreună, atât de specifică la Dacia și la Renault Group, în general.

Ne bucurăm de acest spirit comunitar unde competiția nu există decât în sensul generării de idei interesante și importante dar suntem o comunitate de designeri care sunt fideli valorilor mărcii. Pentru mine este important să petrecem timp împreună, într-un spirit amical, și să fiu alături de această echipă de designeri extrem de talentați pe care îi apreciez enorm și în afara timpului de lucru.

O parte din echipa Dacia Design Center
Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0