O idee pentru un pod
„Noul Pod trebuie să fie simplu și limpede, dar nu obișnuit. Va părea o navă acostată în vale; un pod de oțel luminos și clar. În timpul zilei, acesta va reflecta lumina solară și va absorbi energia solară, iar noaptea, o va returna. Va fi un pod sobru, respectând caracterul genovezilor”- Renzo Piano.
Podurile sunt părţi de infrastructură, performanţe tehnologice şi inginereşti uimitoare, comportându-se frecvent ca avanscene ale progresului şi, chiar dacă depind major de o inginerie specializată, sunt, în egală măsură, obiecte arhitecturale surprinzătoare, de o rară frumuseţe. Ele esenţializează idei.
Intersecție semnificativă pentru legăturile și transporturile rutiere din Genova, Liguria și întreaga Italie, Noul Pod peste Polcevera a fost proiectat şi construit în numai doi ani. Podul Morandi a colapsat tragic în 14 august 2018, iar reconstrucția rapidă a acesui viaduct şi nou pod trimite în lume, generos, ideea regenerării după un dezastru.
Traversând zona antropizată Val Polcevera şi asumându-şi statutul de „pod urban”, proiectul aduce în discuţie ideea infrastructurii rutiere nu ca barieră, ci ca element unificator în oraş, prin relația puternică cu zona înconjurătoare. Ţesătura urbană neuniformă a sitului determină deciziile arhitecturale ale desenării multidimensionale a parcursului viaductului şi podului. De aici, ţeserea fină, studiată, a poziţiilor stâlpilor dezvăluie ideea cheie a intervenţiei arhitecturale – integrarea.
În plus, ideea proiectării Noul Pod peste Polcevera ca pod inteligent (capabil să furnizeze în mod independent şi în timp real date despre comportamentul tuturor părților sale şi informații relevante despre starea de funcționare prin sistemul complex de senzori interni) alături de funcţia de captator şi difuzor de energie explică de ce podul este un obiect arhitectural al secolului 21 edificat pentru viitor.
Parcursul atent integrat în zonă şi ritmul structural sunt instrumentele care configurează arhitectural volumetria şi imaginea podului. Ritmul riguros, la interax de 50 de metri, este schimbat doar în trei paliere centrale care, traversând râul Polcevera și zonele feroviare, au un pas de 100 de metri. Sprijinit pe pământ prin 18 stâlpi subțiri, din beton armat, cu o secțiune eliptică de 4 pe 9,5 metri, noul pod doreşte să pună în spaţiu şi în imagine cât mai puţină materie. Lumina naturală şi artificială constituie un aliat al dematerializării voite. Ea mângâie suprafeţele extruziilor eliptice ale noilor stâlpi, diminuând astfel impactul vizual și prezența lor în contextul urban.
Podul e alcătuit din stâlpi şi punte. Un aspect inovator al acestui proiect provine din faptul că, din punct de vedere structural și seismic, cele două elemente constitutive majore — stâlpii şi puntea —sunt aici separate, accentuând ideea de plutire. O altă idee cheie în proiect a fost exigenţa vitezei de construire. Alcătuirea, geometria şi identitatea sa spaţială sunt amprentate şi de acest deziderat al proiectului. Astfel, Viaductul Noului Pod peste Polcevera are o secțiune curbă, cu o înălțime totală de 4,80 metri la mijloc, realizată dintr-o structură mixtă din oțel-beton.
Partea de oțel a punții este alcătuită din trei segmente transversale, realizate din foi cu grosimi diferite, pentru o lățime totală de 26 de metri. Ele permit construirea și asamblarea uşoară a mai multor secvențe. Structura internă, compusă din diafragme din oțel, a permis un grad ridicat de optimizare a performanței materialelor în raport cu viteza de realizare și de asamblare a pieselor. Puntea este completată de placa de rulare, realizată din elemente prefabricate din beton armat și turnare ulterioară in situ.
Iată de ce în demersul de proiectare al echipei Renzo Piano Building Workshop o idee pentru un pod reprezintă multitudinea şi simultaneitatea contextului urban, datelor temei, gândirii structurale, dezideratului imaginii, conceptului arhitectural, responsabilităţii energetice, sistemelor smart şi lista poate continua.
Din punct de vedere arhitectural, are o importanță deosebită forma descrisă de punte, care amintește de carena unei nave. Reducerea treptată a secțiunii către capetele podului atenuează impactul vizual al noii infrastructuri. În plus, utilizarea unei culori deschise pentru acoperirea elementelor din oțel face ca podul să fie luminos, armonizând prezența sa în peisaj.
***
Proiect: Nuovo Ponte sul Polcevera (Noul Pod peste Polcevera); Tipul intervenţiei arhitecturale: proiect de regenerare urbană cu viaduct şi pod; Amplasament: Genova, Italia; Client: Commissario Ricostruzione Genova; Arhitectură: Renzo Piano, arhitect; Echipa de proiectare: S. Russo (associate in charge); A. Montanari; A. Zanguio cu G. Spadolini; B.Pignatti, A. Pizzolato, G. Semprini, C. Zaccaria (CGI); M. Abidos, D. Lange, F. Terranova (machete); Consultanţi: Italferr (proiect tehnic); Pergenova ScpA – Salini-Impregilo SpA / Fincantieri Infrastructure SpA (general contractor); Rina Consulting SpA (project & Construction Management şi Quality Assurance); Proiectare şi construcţie: 2018-2020
Proiect prezentat în igloo #196_iunie-iulie 2020