fbpx

O istorie regăsită: Goldstein/Maicu. Vilele moderne. Constanța 1931-1940

TEXT: Iuliana Dumitru FOTO: Atelierul de Grafică

Nu cred că e nevoie de prea multe vorbe ca să descrii entuziasmul pe care îl trezește, din prima clipă, volumul Goldstein/Maicu. Vilele moderne. Constanța 1931-1940, fără îndoială una dintre cele mai frumoase cărți românești de arhitectură din ultima vreme. E un proiect editorial inițiat și coordonat de arh. Dorothée Hasnaș, cu un colectiv de autori format din arh. Andreea Cel Mare, arh. Mihaela Criticos, arh. Radu Cornescu și ist. Ciprian Plăiașu. Concepția grafică – care merită o mențiune specială – îi aparține Carlei Duschka, de la Atelierul de Grafică. Volumul a apărut la Editura Universitară „Ion Mincu”, cu sprijinul OAR, și îl puteți găsi în librării la un preț foarte prietenos. Ce veți descoperi la interior va fi chiar mai mult decât anunță titlul și coperta, fie și dacă subiectul ar părea să nu vă intereseze în mod deosebit.

Norocul (editorilor și al cititorilor deopotrivă) face însă ca subiectul să fie (sau să devină) inevitabil interesant. Pentru că e vorba de Constanța, oraș de care probabil pe toți ceva ne leagă, în mod activ sau latent; pentru că recuperează povestea discretă, puțin știută, a tânărului arhitect și inginer Haim „Harry” Goldstein (1905-1975), cel ce avea să devină, în perioada comunistă, Horia Maicu, arhitect-șef al Bucureștiului și autor al unor proiecte precum Casa Scânteii, Teatrul Național, Sala Palatului, Monumentul din Parcul Carol ș.a.; pentru că descifrează și reconstituie, istoric și arhitectural, un teritoriu de semne, de prezențe și absențe aparținând unei lumi ce se descompune, lent, sub ochii noștri; pentru că, urmând același gând al dispariției, valorifică o arhivă inedită de schițe – arhiva Goldstein, găsită în 2014 într-o pubelă de pe Str. Batiștei. O întâmplare pe cât de miraculoasă, pe atât de gravă și de absurdă, ce amintește de situația precară și fragilă a atâtor arhive de arhitectură din România și, odată cu ele, a unei întregi memorii culturale.

Ce veți găsi, concret, în paginile cărții? O privire de context asupra Constanței ante- și interbelice; o extrem de utilă prezentare teoretică a stilurilor, curentelor și limbajelor din arhitectura românească modernistă și a fenomenelor de interferență; detalii din peste 60 de imobile semnate de Goldstein în Constanța anilor ’30 și indexarea lor; mai mult de 300 de fotografii de epocă și de azi; schițe și desene de arhivă, ce dezvăluie dimensiunea creativă și tehnică a procesului de proiectare de-atunci, precum și particularitățile amprentei Goldstein; un mic îndreptar de bune practici de întreținere și renovare a imobilelor moderniste; un capitol ce propune un tur arhitectural prin Constanța imobilelor Goldstein – nu o invitație livrescă, ci una cât se poate de concretă de a lua orașul la pas, cu o privire mai proaspătă și mai pătrunzătoare.

Întrebând-o ce a bucurat-o cel mai mult de-a lungul cercetării și ce rămâne în urma ei, Dorothée ne-a mărturisit: „Mi-a plăcut că am avut ocazia să lucrez cu profesioniști în domeniu și am învățat de la ei, indiferent că a fost vorba de grafică, istorie sau arhitectură. E un privilegiu să poți aduce împreună profesioniști din direcții diferite – și să-i lași să-și facă treaba, fiecare în domeniul său. Așa am reușit, de fapt, să facem o carte care să vorbească publicului larg, nu doar arhitecților: un ghid pentru Constanța respectivei perioade, pe care-l poți folosi pentru un city-break, de pildă. Am scos la lumină o arhivă fenomenală, care acum poate circula fără a se distruge. Filiala București a Ordinului Arhitecților a achiziționat arhiva, ea putând fi cercetată mai departe. E deci un început, nu un document exhaustiv, de aici putându-se investiga în continuare o mulțime de direcții: despre stil, ce s-a preluat din el în episoadele următoare ale carierei lui Goldstein/Maicu. De asemenea, am apucat să văd Constanța cu alți ochi, cu poveștile ei, care acum se transmit mai departe. Arhitectura este, prin natura ei, publică și include o mulțime de informații, pe lângă dimensiunea estetică. Când le descifrezi îți asumi altfel orașul, iar eu cred că poveștile sunt cele care pot schimba felul în care privim lucrurile.”

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0