Piese reciclate. Obiecte de mobilier şi poveşti vizuale
TEXT: Françoise Pamfil
FOTO: Justin Baroncea, Adrian Dobre, Dragoş Dragnea
Prea plinul secolului 21 în informaţie, nou, global şi generic ne face, poate, mai atenţi la lucrurile simple dimprejurul nostru. Suntem covârşiţi de imagini şi de alerte. Suntem conectaţi non-stop şi credem că e imperativ sau normal. Găsim cu greu timp de contemplare. Obiectele nu ne mai emoţionează. Platforma lor de comunicare vizuală şi estetică este în schimbare. Reacţia la acest tip de saturaţie este atenţia creativă. Re-use este astfel o temă foarte actuală care invită la dezbatere. Iustin Broncea şi Point 4 SpaceGroup sunt interesaţi de acest domeniu al recuperărilor creative. Ne-am propus să privim mai atent câteva obiecte a căror generare este în fapt o reacţie creativă şi profund problematizantă la timpul nostru post-industrial.
Piesele reciclate sunt obiecte de mobilier şi poveşti vizuale. Ele au o frumuseţe care pleacă de la o condiţie de simultaneitate: ascund şi afirmă deopotrivă elementele din care sunt alcătuite. Recuperarea creativă a unui obiect este pentru arhitectul Iustin Baroncea un proiect. Situl sau amplasamentul este în acest caz re-contextualizarea. Tema de proiect operează pe obiect şi dizolvă nimbul imaginii uzuale a poziţiei sau părţilor sale. Funcţiunea şi spaţialitatea instituie un cod neobişnuit. Obiectul nou, piesa de mobilier în acest caz, operează o fuziune de sensuri. Amintirea, uimirea şi încântarea sunt răspunsuri empatice la simpla privire.
De exemplu SNWB este un scaun cu snowboard reciclat ca spătar. Re-alcătuirea pune împreună un obiect recuperat cu o adiţie nouă – cadrul din lemn de fag. Urmele încercării prinderii roţilor pe snowboard rămân aparente. Culoarea şi patina obiectului recuperate sunt neacoperite. Se investeşte un alt sens şi, implicit, o nouă expresie ansamblului. Estetica este ultra-contemporană. SKTB este o variaţie a precedentului BNWB.
Point 4 Space grup alcătuit din arhitectul Justin Baroncea, Eduard Gabia, Radu Enescu şi Ştefan Păvăluţă. Ei au creat, lansat şi expus atât la Street Delivery, cât şi la Train Delivery o serie de obiecte de mobilier pentru exterior. Exemple complete de gândire, problematizare şi afirmare a unor principii de design. Seria are elemente constante şi variaţii. Efemerul unor evenimente de lângă Casa Mincu sau din Gara de Nord rămâne însă în imaginarul nostru prin oameni şi obiecte. Obiectele sunt cele care editează un cod de imagine tare. În interacţiunea, experimentarea şi amintirea unui „bestiarium” provocant piesele reciclate au calitatea de a rămâne, într-un fel, memorabile. În cheie de lectură post-industrială, tema compoziţională a acestora este re-alcătuirea.
Radiatoare, căzi din fontă nu mai sunt „resturi”. Tăierea în două sau în patru a unei căzi şi suspendarea graţioasă a părţilor rotunde pe un suport negru făcut din elemente de radiator Radox face proiectul TUB şi C4_RDX consistent şi convingător. Sunt aşa cum spun autorii sunt „fotolii antivandalice”, însă mai sunt şi un exemplu de self-branding şi design. Aceste obiecte cu look industrial revizitat sunt doar câteva dintre piesele rezultate dintr-un amplu proiect de recuperare creativă.