Primul pod din oţel inoxidabil imprimat 3D din lume a fost inaugurat în Amsterdam

1_MX3D Bridge in Amsterdam city center Credit Thea van den Heuvel

Cu o lungime de 12 metri, acest pod pietonal, inaugurat de curând în apropiere de zona istorică a portului din Amsterdam, este prima structură de tipul său realizată din oţel inoxidabil imprimat 3D, şi rezultatul a şase ani de cercetare şi inovaţie tehnologică.

Proiectul a fost iniţiat de Joris Laarman şi construit de compania de robotică MX3D, cofondată de designer, în colaborare cu firma de inginerie Arup şi cu alţi parteneri prestigioşi precum Autodesk, Institutul Alan Turing şi Institutul pentru Soluţii Metropolitane Avansate din Amsterdam. Pentru construcţie s-au folosit aproximativ 4.500 kg de oţel inoxidabil, care au fost apoi imprimate 3D de patru roboţi.

Brug Stoofsteeg Amsterdam, MX3D, JorisLaarmanLab. Oudezijds Achterburgwal.

Aspectul podului a fost obţinut folosind un software de modelare parametrică. Liniile curbe îi temperează caracterul puternic futurist, iar perforaţiile balustradelor evocă imaginea unui pod tradiţional, evitând astfel senzaţia de inserţie extraterestră în mijlocul oraşului. Poziţionarea peste unul dintre cele mai vechi canale din Amsterdam îi conferă noii structuri, dincolo de rolul practic, şi unul simbolic, de liant între trecut şi viitor.

Mai mult, podul a fost dotat de către specialiştii din cadrul Institutului Alan Turing cu o reţea de senzori ce colectează date legate de proprietăţile mecanice ale structurii şi, de asemenea, măsoară factori de mediu precum temperatura şi calitatea aerului. Transmise către „geamănul digital” al structurii, aceste date vor permite inginerilor să monitorizeze în timp real „sănătatea” podului şi schimbările survenite în diferite etape ale ciclului său de viaţă.

3_MX3D Bridge City Center Amsterdam Credit Thea van den Heuvel

Dincolo de designul de efect şi proprietăţile inteligente, noul pod îşi propune şi să dea tonul pentru folosirea la o scară mai largă a tehnologiilor de imprimare 3D, cu scopul de a obţine structuri mai eficiente, mai uşoare şi considerabil mai sustenabile, prin faptul că ar necesita mai puţine materii prime, mai puţin combustibil şi, prin urmare, ar avea o amprentă de carbon redusă în mod semnificativ.

PROIECT: MX3D Bridge; DESIGN: Joris Laarman Lab; CONSTRUCTOR: MX3D; INGINERIE: Arup; FINALIZAT: 2021

Descoperiţi mai multe despre aplicaţiile celor mai recente tehnologii în arhitectură şi urbanism în igloo #203 / august – septembrie 2021 / New Tech, în curând pe piaţă