fbpx

Romanian Design Week Review

După o săptămână în care Bucureștiul a fost invadat de frumos, cu aplecare spre practic, tragem linie şi punem în balanţă ce am văzut, ce ne-a plăcut şi ce am învăţat din Romanian Design Week. Cum o expoziţie de o asemenea amploare nu poate fi parcursă altfel decât cu creionul şi carnetul în mână, prezentăm în acest număr notiţele noastre, pas cu pas.

Text: Ioana Diaconu

Romanian Design Week Review

Propunem să începem pe secţiuni, altfel  ne-am rătăci în labirintul Palatului Camerei de Comerţ. La parter ne-a întâmpinat secţiu­nea de arhitectură, cu o serie de propuneri de amenajare a spaţiilor publice, aflate în diver­se stadii de implementare.

Romanian Design Week Review

Romanian Design Week Review

Ne-au atras aten­ţia câteva în mod special, printre care Planul Integrat de Dezvoltare Urbană Central Bucu­reşti, care îşi propune să pună în valoa­re ca­rac­terul eclectic al centrului Bucureştiului, ţinând cont de nevoia de a reintegra zonele destructurate şi de a crea un sistem de circulaţii eficient. De la general la particular, ajungem la o propunere mai veche a birou­lui de arhitectură ADN BA, câştigă­toarea con­cursului iniţiat de OAR pentru extinderea Universităţii de Artă Bucureşti, corpul de pe Strada General Budişteanu.

Romanian Design Week Review

Proiectul ia în calcul atât cele două monumente istorice din zonă, Palatul Ştirbei şi Ca­tedrala Sf. Io­sif, cât şi elemen­tele mediului natural, îmbi­nând cele două ipostaze, istori­cul şi vegeta­lul, pentru a crea un nou tip de spaţiu pu­blic, cu o calitate sinestezi­că. Îndrep­tându-ne curiozitatea spre conturarea spaţiilor pu­blice din alte oraşe, ne-au atras propune­rile celor de la Planwerk, care tratează conversia domeniilor publice în spaţii pieto­nale, de exemplu deschiderea spre vizitare a arealului clădirii fostei uzine Tractorul din Braşov, sub forma unei axe pietonale care parcurge portalul.

La etaj, accentul se mută pe o serie de pro­pu­neri dedicate petrecerii timpului în spaţiul public. Unele au o latură ludică, ca Interven­ţia Urbană Interactivă a celor de la Sin.Play, care au desenat jocurile copilăriei pe asfalt şi au lăsat natura să îşi urmeze cursul (aflăm de la ei că oamenii au început spontan să interacţioneze cu ele, în loc să treacă indife­renţi mai departe), altele o latură gastronomică, invitând la experimente culinare însoţite de povestiri în aer liber, prin Bucătăria mo­bilă gândită de Mixer.

Iar pentru cei cu spirit critic, Noima lansează invitaţia de a lua atitudine şi de a interveni, în primă instanţă în imaginar, asupra proble­melor Bucureştiului. Instalaţia interactivă formată dintr-un stativ suport pentru echipamentele tehnice (tabletă grafică, laptop, pro­iector) şi o proiecţie de film cu diferite loca­ţii ale Bucureştiului, pe fast forward, semna­lizează ceea ce este în neregulă cu locaţiile respective şi îi oferă şansa vizitatorului de a corecta realitatea, de a desena un Bucureşti ideal peste spaţiul oamenilor care dorm.

Romanian Design Week Review

În drum spre secţiunea de design de produs, ne atrage atenţia decorul energic al lui Ag­nes Lukacs, cu colecţia de printuri şi scaune Geometric Love. Hipnotizaţi, trecem în încă­perea adiacentă, unde ne place în special tendinţa de a folosi betonul ca material de bază în designul de lampă, împletind aspectul industrial cu liniile elegante – lam­pa Borcan 2.0, a echipei de arhitecţi compusă din Diana Roşu şi Bogdan Ciocodeică, sau abordarea DIY propusă de „/ Lamp”, proiectată de Dragoş Motică, un obiect care invită utilizatorul în procesul de design, pentru a stabili el însuşi deschiderea şi nivelul de lu­minozitate prin spargerea betonului.

Romanian Design Week Review

În secţiunea dedicată designului grafic şi advertisingului se remarcă Fabrik, un nume des întâlnit în expoziţie, cu un design deş­tept de ambalaj şi de etichete – printre care gama premium Murfatlar – M1, cu broşuri de prezentare eclectice pentru Stereo Socks, cu materiale de calitate, linii simple şi detalii migăloase. Tot aici, sunt de reţinut ilustra­ţiile, de toate culorile şi formele, din care însă trebuie să ne limităm la două exemple – interpretările de Brutalism ale lui Sorin Nistor, în contrast cu ilustraţiile de carte feerice ale Mădălinei Andronic pentru Praf de Zâne.

Romanian Design Week Review

Şi cum apetitul pentru frumos trebuie încurajat de la vârste fragede, anul acesta secţiu­nea de Lifestyle atrage o gamă de jocuri pen­­tru copii, precum cele 11 Case din lemn ale Elizei Yokina, sau jucăriile Monotremu, ca­re deturnează arta înspre cei mici. Designul dedicat micilor plăceri ale vieţii ne încântă în continuare cu o serie de bijuterii care preiau tendinţa materialelor industriale la scară mică. Printre acestea, colecţia Grey, semnată de Moogu Jewelery, axată pe regân­direa reperelor arhitecturii moderne printr-o viziune a ceea ce a însemnat Bau­haus-ul, alături de colecţia IV, propusă de Ostra Ber­do, care interpretează asfaltul ma­ri­lor oraşe în stil minimal şi geometric, în­tru­­pând tot ceea ce ne fascinează la metropole.

Romanian Design Week Review

În aceeaşi cameră, ies în evidenţă manechi­nele originale îmbrăcate de o serie de desig­neri de top din moda românească. Cristian Samfira continuă seria de inspiraţie arhitecturală cu elemente sculpturale, forme parametrice şi inserţii 3D. Un alt tip de abordare arhitecturală în fashion design observăm la Ioana Ciolacu, care explorează relaţia dintre natura statică a clădirilor şi fluiditatea materialelor.

Romanian Design Week Review

În acest punct se termină periplul prin labi­rintul designului românesc. Nu ne rămâne decât să ne luăm frumos lista de nume şi pro­iecte notate, să le studiem pe fiecare în parte şi să fim cu ochii pe ele în anul care vine. O supradoză de informaţie, dar o pro­vo­care binevenită, de a scoate la suprafaţă nume vechi şi noi, de a pune în legătură di­rectă publicul cu aceşti designeri care pro­mit proiecte din ce în ce mai reuşite. Iar dacă cele 350 de lucrări din Expoziţia Cen­trală nu v-au convins de efervescenţa scenei designului românesc, acestea au fost acompaniate de 60 de evenimente conexe, care au transformat oraşul timp de o săp­tă­mâ­nă într-un maraton al frumosului şi al sti­lului. Povestim pe scurt despre două dintre acestea, pentru că spaţiul îşi spune cuvântul.

Wood and Wool

Expoziţia Wood & Wool, o intervenţie a Ro­manian Design Week în cadrul Stockholm De­sign Week,  a pornit de la curentul din ce în ce mai pregnant al întoarcerii la origini, ilustrat prin interesul tinerilor designeri ro­mâni pentru meşteşugurile tradiţionale.

A­du­când laolaltă 23 de designeri români, ex­poziţia s-a axat pe pregnanţa materialelor naturale, a meşteşugurilor şi creativităţii lo­cale în societatea contemporană şi a investigat noile funcţii ale lemnului şi lânii, materiale ancestrale folosite în primă instanţă pentru protecţie, ca haine sau adăpost.

Romanian Design Week Review

Hotel Discret

Galeria de design scandinav Eclectico Studio ne-a invitat la o retrospectivă amplă axată pe design-ul grafic şi pe cel de produs din România anilor 1950-1990, pe care a denumit-o, în spiritul nostalgiei de altădată, „Hotel Discret”. Iniţiativa urmăreşte să creeze un refugiu care să adune în acelaşi spaţiu, într-un context omogen, însemne grafice, litere volumetrice şi diferite ambalaje ale unor produse alimentare sau de consum, realizate şi produse în România în a doua parte a secolului 20. În colaborare cu Atelierul de Grafică, Eclectico Studio şi-a propus să readucă în atenţia publicului larg o varietate impresionantă de produse care surprind design grafic de multe ori extrem de reuşit, pe alocuri ludic în abordare şi care, prin minimalism şi compoziţie geometrică, a rezistat în timp şi pare astăzi mult mai contemporan decât ne-am fi putut aştepta.

Romanian Design Week Review

Romanian Design Week Review

Lista completă a evenimentelor colaterale şi a designerilor prezenţi în expoziţia centrală poate fi găsită pe site-ul Romanian Design Week – www.romaniandesignweek.com