Şcoala elementară Jadgal, Iran. Un manifest pentru implicarea activă a arhitecturii în tranziţia către democraţie
Proiectul pe care vi-l prezentăm aici a pornit de la un apel public pentru construirea unei școli, lansat de o organizaţie non-guvernamentală axată pe promovarea educaţiei şi dezvoltării durabile numită Iran-e-Man, în urma cererii formulate de locuitorii din zonă.
Şcoala a fost gândită pentru a constitui punctul de plecare pentru dezvoltarea viitoare a satului și a comunității locale, care s-a implicat în mod activ în procesul de construcţie. În prezent, pe lângă funcția educațională, clădirea serveşte şi ca loc de adunare pentru săteni și familiile acestora, sau chiar ca spaţiu pentru găzduirea turiştilor. Curţile exterioare pot fi folosite ca locuri de joacă pentru copii sau terenuri de sport.
Situată pe un câmp vast, relativ plat, şi desfăşurată pe un singur nivel, şcoala are o formă circulară, inspirată de ideea de zid protector, însă tratat ca o cochile jucăuşă, cu goluri neregulate, ce încurajează comunicarea deschisă şi cooperarea în cadrul comunităţii. De asemenea, forma aleasă a permis construcţia fără stâlpi de susţinere, structura fiind realizată din panouri de polistiren (EPS), profile din fier galvanizat și beton armat.
Stratul final de acoperire este dintr-un material semi-local format din ciment și pământ local numit Simgel, care previne ruginirea și coexistă în mod armonios cu texturile şi culorile naturale din jur. Lăţimea zidului a permis integrarea de funcţiuni adiţionale, precum spaţii de depozitare, o cameră pentru gardieni, şi chiar un magazin.
În interior, clădirea conţine patru săli de clasă interconectate, pentru a stabili un mediu lipsit de sisteme ierarhice și democratic. Tot aici se regăsesc o bibliotecă şi o sală multifuncțională care funcționează ca auditorium, atelier sau sală de examen. Dispunerea sălilor de clasă permite ciculaţia liberă a aerului şi asigură o comunicare permanentă între înăuntru şi afară, generând, în acelaşi timp, o serie de mici spaţii exterioare secundare.
Întregul ansamblu a fost gândit pentru a avea un caracter deschis, lipsit de rigiditatea ierarhiilor şi care, în schimb, încurajează creativitatea, liberatea şi gândirea critică. În afară de clădirea în sine, proiectul a presupus şi un efort de a schimba mentalitatea sătenilor prin dialog şi de a împuternici femeile din comunitate, înlăturând, astfel, o parte din „zidul” dintre constrângerile sociale şi liberul arbitru.
PROIECT: Jadgal Elementary School; AMPLASAMENT: satul Seyedbar-Jadgal, provincia Sistan-Baluchestan, Iran; SUPRAFAŢA TERENULUI: 1.100 mp; SUPRAFAŢA CONSTRUITĂ DESFĂŞURATĂ: 480 mp; ARHITECTURĂ: Daaz Office; ARHITECT PRINCIPAL: Arash Aliabadi; ECHIPA: Mahsa Hosseini, Nazanin Mojahed; FINALIZAT: 2020