Sediul DACCA – antiteză și ritm
Un exoschelet alb – înveliș dematerializat pentru o locuință existentă – unifică, creează coerență, echilibru și generează un imobil cu o siluetă arhitecturală ritmată, de o eleganță subtilă, armonizat cu scara contextului urban. Proiectul a fost realizat sub coordonarea arh. Sergiu Tîrziu și a presupus schimbarea destinației clădirii inițiale, pentru a deveni sediul companiei DACCA, Cluj-Napoca.
Imobilul mixt cu funcțiunea de showroom și spațiu de birouri pentru Dacca Group Trade – Brands Furniture, amplasat într-o zonă pericentrală în partea de sud a orașului, caracterizată de o densitate redusă, s-a născut prin transformarea unei locuințe individuale existente, prin extinderea și etajarea acesteia, primind astfel proporțiile volumetrice necesare unei bune desfășurări a activității specifice funcțiunii nou propuse. Conceptul general al proiectului se dezvoltă în jurul unei viziuni integratoare, apelând la arhetipul volumelor albe, puriste, care se lasă descoperite odată cu distanțele de percepție a obiectului, într-o depliere succesivă a detaliilor. Ideea de „cutie albă” care adăpostește un interior versatil, dinamic, face trimitere la spațiile de expunere neutre, epurate de culoare, care nu concurează cu interiorul, ci îl pun în valoare prin antiteză.
Limbajul arhitectural este definit de prezența unui exoschelet metalic, alb, coerent și unificator, care se exprimă prin minimalism volumetric și neutralitate cromatică. Compoziția tridimensională a fațadei, prin prezența sculpturală a lamelelor verticale metalice suprapuse peste stereotomia carteziană subtilă, generează dinamică și senzorialitate prin jocul de lumină și umbră. Stratificațiile succesive ale fațadelor, cu grade de transparență și materialitate diferite, dau profunzime vitrajelor vechi și noi, existentul fiind asimilat de acestea într-o manieră unitară pentru un impact urbanistic atent integrat în scara zonei. Ritmul lamelelor se schimbă în funcție de poziția zonelor vitrate sau opace, de punctele de acces sau logii și terase, iar permeabilitatea dialogului interior-exterior variază.
Stratificația funcțiunilor interioare este vizibil diferențiată pe orizontală prin registrele marcate de învelișul ritmat alb: parterul și etajul cu zona de showroom și spații care pot deservi unor zone de lucru pentru discuții între arhitecți, designeri și specialiști; etajul retras, cuprinzând birourile individuale și private ale dezvoltatorilor, nivel care devine accent volumetric și atribuie axialitate compozițională imobilului prin contrastul de materialitate. Interiorul beneficiază de o iluminare naturală abundentă și a fost gândit ca o succesiune de spații versatile care comunică vizual, dar prezintă în același timp intimitate, oferă zone de creație, inspirație și schimb de idei, personalizate cu ajutorul materialelor și produselor puse la dispoziție de gazdă.
Amplasarea și configurarea imobilului pe parcelă conturează în zona posterioară un spațiu exterior cu o atmosferă intimă, ferit de fundalul sonor al orașului, o zonă de terasă pentru relaxare sau o posibilă scenă pentru întâlniri sau interacțiuni creative. Imaginea generală unitară și armonioasă, atenția pentru detaliile amenajărilor interioare și exterioare minimaliste fac ca prezența discretă a obiectului de arhitectură, bine integrat în raport cu vecinătățile, să fie una remarcată (și remarcabilă) în contextul existent.
PROIECT: Showroom și spațiu de birouri Dacca Group Trade – Brands Furniture; ADRESA: str. Wolfgang Amadeus Mozart 16, Cluj-Napoca; SUPRAFAȚA TERENULUI: 578 mp; SUPRAFAȚA CONSTRUITĂ DESFĂȘURATĂ: 401 mp; ARHITECTURĂ: Format 4; ECHIPA: arh. Sergiu Tîrziu, arh. Andreea Greceniuc, arh. Andra Ilea, arh. Bogdan Scoruș; STRUCTURĂ: ing. Gabriel Urian; INSTALAȚII: ing. Lucian Duma – IdeaInstall; FINALIZAT: 2019
Articol publicat în igloo 214 / Peisajul recent / iunie – iulie 2023