fbpx

Un oraș al viziunilor arhitecturale. The Last Redoubt, Shanghai, China

ARHITECTURĂ: Wutopia Lab TEXT: Anca Rotar FOTO: CreatAR Images

Cu o structură formată din 5.653 de țevi de oțel și un nume preluat dintr-un roman SF publicat în 1912, The Last Redoubt („Ultima redută”), primul muzeu din China dedicat expunerii machetelor arhitecturale, pare, în sine, un oraș transplantat din viitor în spațiul Shanghai-ului contemporan. Pasarele de oțel formează o rețea ce conectează camere generoase, cu stâlpi albi, supli, unde machetele sunt expuse pe rafturi suspendate la diferite înălțimi. În acord cu tema futuristă, muzeul este împărțit în mai multe zone, toate cu nume împrumutate din filme SF, precum Pod Bay (Odiseea Spațială 2001), Thunder Dome (Mad Max) sau Arrakis (Dune).

Proiectată pentru compania Fengyuzhu, specializată în crearea de spații de expunere, noua clădire a fost inspirată de Muzeul Archi-Depot din Tokyo, la rândul său, primul dedicat machetelor de arhitectură din Japonia și amplasat într-un fost depozit. În viziunea arhitectului Yu Ting de la Wutopia Lab, dacă acest tip de muzee sunt privite dintr-o perspectivă macro, ignorând diferențele geografice și temporale, ele pot forma, împreună, o lume aparte. Prin urmare, el a gândit muzeul în sine ca pe o mega-machetă a orașului viitorului.

Machetele expuse în cadrul muzeului sunt realizate de arhitecți chinezi contemporani și prezintă, toate, viziuni asupra viitorului. Ele devin componentele țesutului orașului întruchipat de clădire, fiecare anticipând un viitor diferit. Spațiul central de expunere este accesat printr-un coridor ce poartă numele Stargate, cu pereți placați cu sticlă și un plafon cu oglinzi distorsionate. Spațiile secundare de expunere, organizate în jurul celui central, sunt separate de partiții din bare de oțel ce generează multiple linii de vizibilitate și jocuri dinamice de lumini.

Toate aceste spații operează la două scări – cea a machetelor și cea umană. Astfel, în ceea ce privește machetele, spațiul are un sistem de rafturi suspendate cu zece niveluri, susținut de barele de oțel ale pereților. La scara umană, muzeul propriu-zis are două niveluri – parterul, cu zonele principale de expunere și mezaninul, constând într-un sistem de pasarele suspendate ce oferă vederi de ansamblu asupra spațiilor de expunere și le permite vizitatorilor să admire exponatele de pe rafturile înalte.

Cele două niveluri sunt separate vizual de interfațe formate din tuburi de oțel, contribuind la stabilirea unui sistem de circulație tridimensional în interiorul clădirii. Într-un colț al muzeului a fost amenajat un media hub dotat cu tehnologie VR și numit Thunder Dome. În ciuda numelui, el este un spațiu plin de calm și iluminat generos prin plafon.

Departe de imaginea clasică, închisă, asociată de obicei cu un muzeu, clădirea are un caracter permeabil, deschis, care invită vizitatorii să pășească în afara timpului și să se lase cuprinși de atmosfera orașului futurist imaginat de Yu Ting, comtemplând nenumăratele viziuni și posibilități pe care acesta le oferă.

Fermitatea și durabilitatea sunt o iluzie persistentă. Dar deschiderea, caracterul temporar, accidentalul, frumusețea trecătoare și fragilitatea sunt, de asemenea, demne de a fi luate în considerare în practica de arhitectură, și putem crea cu ajutorul lor. Pentru mine, acest muzeu al machetelor este un manifest arhitectural. Yu Ting, fondator Wutopia Lab

PROIECT: The Last Redoubt / Models in Model; SUPRAFAȚA: 1.000 mp; AMPLASAMENT: Fengyuzhu Headquarter, Shanghai, China; ARHITECTURĂ: Wutopia Lab; ARHITECT PRINCIPAL: Yu Ting; ARHITECT PROIECT: Wutian Sun; ECHIPA: Haixu Zhang, Ben Zhang; CONSTRUCTOR: Shanghai Maichang Construction Ltd.; CLIENT: Fengyuzhu; FINALIZAT: 2019

 

Descoperiți mai multe tipuri de reprezentări în arhitectură în igloo #209 / august – septembrie 2022 / Reprezentări arhitecturale, disponibil în curând.

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0