fbpx

Un templu postmodern. Judecătoria Rădăuți

ARHITECTURĂ: re-act now TEXT: Iuliana Dumitru FOTO: Andrei Mărgulescu

Cu o puternică încărcătură istorică, socială și simbolică, arhitectura justiției e un program aparte, ce îi impune arhitectului un dozaj precis al formei, funcției și libertății de expresie. Deși în anii postbelici Occidentul a început să renunțe la moștenirea arhitecturală imperială, neoclasică, a vechilor palate și să construiască tribunale în stil modern, programul rămâne, prin esența sa, marcat de convenție și normativitate. În acest context, un gest clar și subtil de reinterpretare devine cu atât mai interesant. Un astfel de exemplu îl oferă clădirea Judecătoriei Rădăuți, proiectată de re-act now și inaugurată în 2021.

Teoria lui Victor Hugo, dezvoltată ulterior de Frank Lloyd Wright, conform căreia arhitectura este, înainte de orice, un mijloc de comunicare („o carte de piatră”), cu o putere de expresie depinzând de contextul social, se aplică foarte bine arhitecturii juridice, a cărei lungă istorie nu încapsulează doar un discurs morfologic, ci și diferite concepții asupra ideii de lege, dreptate, adevăr. Sintetizând și simplificând la maximum, traiectoria spațiului juridic evoluează, de-a lungul a mii de ani, de la adunări publice în aer liber până la structuri închise, labirintice, monumentale, deseori opulente, gândite mai degrabă să intimideze, să creeze un efect de inaccesibilitate. În secolul XX și mai ales în ultimele decenii se afirmă însă o arhitectură ce propune, pe cât posibil, o de-ierarhizare a spațiului și o renunțare la tendințele „disciplinare”, redând rolul orășenesc, comunitar al clădirilor instanțelor judecătorești. Ideea de teritoriu închis rămâne (trebuie să rămână), dar, complementar, alte spații capătă deschidere, pentru oameni.

Întreg acest exercițiu conceptual, cu dilemele și contrastele sale, i-a însoțit și pe arhitecții de la re-act now în proiectul noii Judecătorii Rădăuți. Ei au înțeles că o instituție de o asemenea semnificație, de o asemenea reprezentativitate în mecanismul democratic și în mentalul colectiv, trebuie să comunice, iar pentru asta are nevoie de o imagine pe măsură pentru a-și păstra relevanța și recognoscibilitatea. A rezultat astfel o clădire ce răspunde limpede și viu cerințelor trecutului și prezentului și, mai ales, conciliază polaritățile, fără a le anula. 

În ceea ce privește discursul estetic general, s-a urmărit filtrul unei aspirații contemporane, păstrând temperat dialogul cu moștenirea unei arhitecturi de factură clasică (vezi coloanele și antablamentul rectangulare, epurate de orice ornament, ce trimit la un templu ultrastilizat). Se reia binomul închis-deschis, sub forma alipirii celor două volume ale clădirii – pe de o parte, „cutia neagră”, „mașina decizională”, locul nevăzut, ferit, al procedurilor juridice, al justiției în sine, pe de altă parte, transparența și accesibilitatea zonelor frontale, cu suprafețe uriașe vitrate (atriumul înalt, colonada ce creează un fel de verandă publică și întâmpină cetățenii). La interior, austeritatea, neutralitatea minerală a finisajelor (beton, piatră, elemente metalice, plăcile gri cu rol acustic de pe plafon) sunt contrabalansate de mobilierul din lemn și de prezența generoasă a luminii naturale ce pătrunde din plin în clădire.             

Prin tratarea asimetrică a acoperișului și a fațadei, prin înălțimea coloanelor dispuse și pe lateral, construcția capătă o unghiularitate și o zveltețe ce-i repun în perspectivă caracterul monumental și rigoarea de factură raționalistă.

unghi_16

PROIECT: Judecătoria Rădăuți; AMPLASAMENT: Piața Unirii 64, Rădăuți, jud. Suceava; REGIM DE ÎNĂLȚIME: D+P+3E; SUPRAFAȚA TERENULUI: 2.228 mp; SUPRAFAȚA CONSTRUITĂ DESFĂȘURATĂ: 3.563 mp; ARHITECTURĂ: re-act now; STRUCTURĂ: Rantech Proiect; INSTALAȚII: Mid Install 2003; FINALIZAT: 2021

 

Articol publicat în igloo #212 / Inteligența arhitecturală / februarie – martie 2023

 

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0