fbpx

Young V&A

TEXT: Viorica Buică FOTO: David Parry, Luke Hayes

Redeschiderea Muzeului Copilăriei sub noul nume Young V&A și cu ambițiosul motto „cel mai vesel muzeu din lume” a fost unul dintre cele mai așteptate evenimente culturale ale anului în Londra, iar vizitatorii curioși cu siguranță nu au fost dezamăgiți.

Spațiile excepționale (re)create cu și pentru copii prilejuiesc nesfârșite interacțiuni magice, pe fundalul unei colecții istorice de aproape 2 000 de obiecte care pendulează între o jucărie zornăitoare din Siria (aproximativ 2300 î.Hr.) sau o farfurie ceramică din Egipt (aproximativ 1550  î.Hr.) și creații contemporane ale unor designeri celebri precum Olafur Eliasson sau Virgil Abloh. Într-un cadru voit ludic, colorat și divers, minuțiozitatea curatorială generează coerență la nivel vizual și semantic, atât în fiecare dintre cele trei galerii principale, cât și per ansamblu, încorporând elementele comerciale și de comunicare.

Este cu atât mai impresionant cu cât întregul proces de transformare, în spatele căruia se află un buget de 13 milioane de lire, a fost unul asumat participativ – peste 22 000 de persoane, dintre care foarte mulți copii de la școlile primare și secundare din zona adiacentă muzeului, în estul Londrei, au participat la activități alături de echipa V&A și cele două echipe de arhitecți implicate în proiect, generând idei pentru a face muzeul cât mai accesibil și atractiv pentru public.

Strategia biroului De Matos Ryan a fost de a recupera forma originală a clădirii de patrimoniu, punând în valoare structura metalică victoriană. O regândire completă a circulațiilor a permis crearea unui galerii noi, open plan, pentru expoziții temporare și a redat spațiului central amploarea și luminozitatea. Aici a fost inserată o scară în spirală, centrată în jurul unor oglinzi de mari dimensiuni și amintind de un caleidoscop – pasaj dramatic și dinamic din „piața publică” unde se află cafeneaua și spațiile de conversație către galeriile tematice, marcate cu litere colorate uriașe.

Toate spațiile muzeului sunt conectate vizual, iar trecerile sunt fluide, însă datorită designului atent controlat, cu acustică performantă și sisteme avansate pentru eficiență energetică, diverse tipuri de activități se pot desfășura simultan fără a afecta calitatea experienței vizitatorilor. Cele trei mari galerii – PLAY, IMAGINE și DESIGN – oferă multiple experiențe interactive, într-o combinație de analog și digital, ingenios integrate ca layout și materiale de către echipa de arhitecți AOC.

Una dintre preocupările centrale a fost sustenabilitatea alegerilor de design: cele mai multe cadre de expunere sunt din lemn recuperat fie din expoziții anterioare, fie din spațiile de depozitare, o parte din materialele rezultate în urma regândirii clădirii au fost reutilizate pentru diverse suprafețe, iar alte componente sunt realizate din materiale naturale sau create prin procese inovatoare de reciclare. Este o lecție de responsabilitate și creativitate integrată organic în oferta muzeală impresionantă, inspirând copii, tineri și adulți deopotrivă

Galeria PLAY este un paradis al texturilor și culorilor, cu un mini-muzeu conceput special, până la cele mai mici detalii, pentru copiii până în 5 ani, dar și cu o secțiune dedicată jocurilor video și o zonă unde îți poți crea propriul board game.

IMAGINE explorează creativitatea în diversele ei manifestări, de la ilustrații și povești la picturi, fotografii, cu instalații care includ fascinante și elaborate case pentru păpuși. În centrul galeriei se află The Stage, un spațiu deschis pentru evenimente și întâlniri, care poate fi folosit și de copii pentru a improviza spectacole folosind cutia cu costume și accesorii.

Gândită mai ales pentru copiii peste 10 ani, galeria DESIGN reunește obiecte și proiecte inovatoare, cu impact real în viața de zi cu zi. Completată de un program constant de ateliere și discuții cu designeri contemporani, această zonă a muzeului își propune să le ofere tinerilor ocazia de a experimenta direct procesele de design, dezvoltându-și gândirea critică, capacitatea de a rezolva probleme și creativitatea. Este continuarea firească a procesului participativ care stă la baza noului muzeu și care a mutat focusul curatorial dinspre trecut către viitor.

Cu o calitate uluitoare a detaliilor și interacțiunilor cu exponatele, ancorat în realitățile contemporane și flexibil între rolul comunitar și educațional local și cel de reper cultural la nivel global, Young V&A reușește să ne arate cum se poate reinventa cu succes un muzeu în lumea actuală în continuă schimbare.

Coșul de cumpărături
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0