fbpx

„Consider greșelile o lecție extrem de importantă.” Interviu cu Jorge Araya, Director al Ariei Europa de Sud-Est și GM BAT România, BAT

Curând se va împlini un an de când ați devenit General Manager al BAT România și Director al Ariei Europa de Sud-Est din cadrul BAT. Cum ați descrie această experiență, profesional și personal?

 

Este cu siguranță un an cu multe transformări, cu adaptare permanentă la schimbări și provocări devenite oportunități de învățare continuă, atât pentru mine personal, cât și pentru companie.

Din punct de vedere profesional, noul meu rol de Director al Ariei Europa de Sud-Est înseamnă o tranziție geografică completă și gestionarea afacerii într-un peisaj de piață cu totul nou, deoarece poziția mea anterioară a fost în Statele Unite. Descopăr cu plăcere România și cele 12 țări din Arie, cu o diversitate culturală și geografie remarcabile, dar și cu o echipă uimitoare de oameni dedicați obiectivului nostru strategic de a construi un viitor mai bun.

BAT trece printr-o perioadă marcată de schimbare, iar asta se traduce prin reducerea impactului asupra sănătății și dezvoltarea unei noi categorii de produse cu risc redus*, fundamentate științific. Suntem liderul global în categoria vaping și liderul categoriei de produse moderne cu nicotină pentru uz oral, iar glo, produsul nostru de încălzire a tutunului, are o rată de creștere rapidă pe piață – în România, în jur de 400.000 de dispozitive sunt deja folosite de către consumatori adulți. Portofoliul nostru din România reflectă această călătorie de transformare, cu inovații și alternative cu risc redus* lansate recent, cum ar fi VuseGo, marca noastră emblematică de țigări electronice, veo™, primul nostru consumabil fără tutun compatibil cu glo, și Velo, produsul nostru modern cu nicotină pentru uz oral.

Știința reprezintă cheia transformării noastre, de aceea investim în cercetare și inovare, iar rezultatele ilustrează beneficiile trecerii la produse alternative la fumat. Ca industrie, ne dorim să contribuim la dezbateri relevante cu factori decizionali și comunitatea mai largă de sănătate publică, pentru a accelera măsurile de reducere a riscurilor asociate fumatului, astfel încât consumatorii să poată lua decizii informate.

 

Care sunt prioritățile BAT pentru dezvoltarea unui viitor mai bun – obiectivul strategic al BAT?

 

BAT este o afacere globală de bunuri de larg consum, cu o istorie de peste 120 de ani și operațiuni în peste 175 de țări. Această dimensiune implică eforturi susținute pentru a ne asigura că fiecare aspect al afacerii noastre este construit pe baze durabile, de la utilizarea resurselor până la proiectarea ambalajelor.

Investim anual circa £350 de milioane și peste 1.600 de oameni de știință din cadrul companiei dezvoltă produse alternative cu risc redus*, pentru consumatorii dornici să facă această schimbare. Investim de asemenea în creșterea sustenabilă a afacerii: în România, suntem al doilea contribuabil la bugetul de stat, iar impactul nostru în economie se ridică la circa €125 de miliarde și €24 de miliarde plătiți direct la bugetul de stat în primii 25 de ani de prezență pe piața locală. România este una dintre cele mai puternice organizații din BAT și continuăm să investim în dezvoltarea oamenilor și a afacerii noastre aici. România a fost prima piață din UE unde am produs consumabile din tutun pentru glo, iar investițiile în fabrica noastră din Ploiești – care e certificată AWS pentru reciclarea apei și unde 80% din deșeurile generate sunt reciclate – au depășit €500 de milioane.

Probabil cea mai importantă investiție pentru viitor este în oamenii noștri. BAT România are 3.000 de angajați în cele 3 entități economice care își desfășoară activitatea în România și generează încă 30.000 de locuri de muncă prin lanțul său de aprovizionare și distribuție. Investim în dezvoltarea profesională a angajaților noștri și ne mândrim cu echipe diverse și dinamice: oameni care sunt în companie de mai bine de 10 ani, unii chiar de la început, dar și colegi aflați la începutul carierei. În entitatea comercială din București sunt reprezentate 16 naționalități.

Derulăm constant campanii de conștientizare cu privire la importanța protecției mediului și a utilizării responsabile a resurselor și susținem comunitățile culturale și artistice, cu potențial pentru turismul românesc și economia locală. Dăm sens muncii noastre și prin campanii interne în care angajații sunt forța motrice: donații de îmbrăcăminte, inițiative de plantare de copaci, sprijinirea comunităților sunt doar câteva exemple ale modului în care oamenii de la BAT se reunesc pentru un viitor mai bun.

Cred că lumea ar fi un loc mai bun dacă am fi mai umili, dacă am învăța mai mult de la cei cu care interacționăm și dacă am învăța din greșeli. Consider greșelile o lecție extrem de importantă pe care ar trebui să o folosim în beneficiul nostru.

Aveți o bogată experiență în poziții de conducere din întreaga lume, sunteți pasionat de călătorii și acordați o atenție aparte oamenilor și potențialului lor. Ce ar spune călătorul și managerul Jorge Araya despre leadership și cultura de afaceri locală?

 

Vin din Chile, o țară mică aflată pe cealaltă parte a globului. Lucrez de 30 de ani în BAT, dar am trecut prin atât de multe și diverse etape de transformare a companiei, încât nu s-a întâmplat niciodată să mă plictisesc sau să-mi pierd entuziasmul. Am sosit în România cu toată deschiderea, curiozitatea și bucuria. Cred cu tărie că poți învăța lucruri noi în toate locurile și de la toți oamenii pe care îi întâlnești.

La nivel profesional, cred că sunt un lider care ascultă mai mult decât vorbește și oferă mai mult decât cere. Aceasta este lecția pe care am învățat-o de-a lungul anilor, din țara mea natală până în Brazilia, SUA, Mexic. Experiența acumulată m-a învățat să ascult cât mai mult și asta încerc să implementez și aici alături de echipa mea.

Când ajung într-un loc nou, îl văd ca pe un început de drum, o foaie goală de hârtie în care urmează să fie proiectată o schiță. Ascult, analizez, observ și încerc să umplu acea foaie goală cu observații personale, directe, bazate pe cei 30 de ani de experiență. Așa îmi mențin mintea deschisă, inima deschisă și dorința de a descoperi și a învăța din cultura locală, contribuind în același timp cu tot ce am acumulat în călătoria mea profesională de până acum.

Cred că lumea ar fi un loc mai bun dacă am fi mai umili, dacă am învăța mai mult de la cei cu care interacționăm și dacă am învăța din greșeli. Consider greșelile o lecție extrem de importantă pe care ar trebui să o folosim în beneficiul nostru. Mediul de lucru trebuie să fie suficient de sigur pentru ca toată lumea să facă greșeli, iar curajul de a încerca lucruri noi este cel care stimulează creșterea și învățarea. Nu ne propunem să facem aceeași greșeală de două ori, dar o afacere din zilele noastre ar trebui să confere încredere, să încurajeze asumarea riscurilor calculate și să prospere prin procese îmbunătățite și inovație.

 

În contextul noii amenajări interioare a birourilor BAT din București, suntem curioși să aflăm cât de important este pentru dvs. mediul de lucru.

 

Un mediu de lucru plăcut nu este doar important, ci esențial. Așa că încercăm să creăm un mediu ce încurajează creativitatea și inovația într-un peisaj extrem de competitiv. Credem că cea mai mare valoare a unei companii provine de la angajații săi și, dacă ne ascultăm atât angajații, cât și clienții, rezultatele vor fi foarte bune.

Noul design al biroului nostru din București reflectă această viziune: să realizăm un mediu de lucru în care oamenii prosperă, în care se simt în siguranță și în care își pun în valoare adevăratul potențial. Designul ales reflectă flexibilitate, adaptabilitate și colaborare, atât în ceea ce privește tehnologia, cât și aspectul general.

Empatia este, de asemenea, un element-cheie și, prin urmare, mai important decât aspectele de design ale biroului este acest „software”, activat de o cultură de colaborare, lucru în echipă, determinare, mentorat și dezvoltare.

 

Foto: Vlad Crețeanu

*Bazat pe dovezile existente și presupunând o trecere completă de la fumat la aceste produse, care nu sunt lipsite de risc și provoacă dependență.

 

Interviu apărut în igloo 218 / Materiale experimentale /
februarie-martie 2024

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0