fbpx

igloo likes: șapte expoziții și un oraș de vizitat anul acesta

MAK, Viena; © Markus Krottendorfer

TEXT: Iuliana Dumitru

Cu gândul că nu tot ceea ce vedem trebuie să ne placă sau să ne placă din prima, cu gândul că puțin înțelegem din ceea ce vedem și că mult va rămâne în negură și contrariere, să pornim totuși pe traiectoria câtorva puncte de interes – unele luminoase, altele problematice – de anul ăsta din lumea artei europene și nu numai, în ordine cronologică.

Vieți paralele. Retrospectivă Ion Grigorescu | Muzeul Național de Artă Contemporană, București
până în 29 ianuarie

 

E ultima lună în care mai puteți vizita colosala expoziție dedicată întregii opere a lui Ion Grigorescu și desfășurată în două etape, încă din 2021, la MNAC (curator: Călin Dan). E o expoziție grea, copleșitoare, masivă prin volum și ermetism, dar trebuie neapărat văzută, e un prilej unic de a pătrunde în universul străin, radical și discret al unuia dintre cei mai importanți artiști români postbelici. Într-adevăr o expoziție cât un secol, cum mărturisește Ion Grigorescu, parcă uluit el însuși în fața atâtor imagini. Între timp, de citit un interviu atipic cu artistul.

Imagine din expoziție, MNAC; Foto: Serioja Bocsok

The Fest. Between Representation and Revolt | MAK, Viena
până în 7 mai

 

Pe harta densă și prestigioasă a muzeelor vieneze vă invit să includeți și MAK-ul, poate că mai puțin atins de tumultul turistic, însă un muzeu extrem de interesant, dedicat artelor decorative (oricât de convențional ar suna asta), designului și arhitecturii, întotdeauna cu expoziții temporare interdisciplinare atent documentate și curatoriate, cu teme actuale ce secționează direct și revelează straturile contradictorii ale realității (sigur, asta pe lângă expozițiile clasice, care valorifică colecțiile permanente, istorice ale muzeului). De-aici am ales o expoziție ce explorează (artistic, social, antropologic) limbajul și sensurile sărbătorii – ca ritual, ca transgresiune, ca subversiune, ca exces, ca haos care ordonează etc. –, de la Iluminism, trecând prin Revoluția Industrială, până azi.

André Ostier, Patricia Lopez-Willshaw: Winter Ball, Hotel Coulanges, Paris, 1958; © A. & A. Ostier
MAK, Viena

Vermeer | Rijksmuseum, Amsterdam
10 februarie – 4 iunie

 

Rijksmuseum organizează cea mai amplă expoziție dedicată vreodată lui Johannes Vermeer, adunând laolaltă lucrări din SUA și Europa într-un demers curatorial unic, precedat de câțiva ani de cercetare științifică ce deschide un nou orizont asupra creației lui Vermeer. Câteva dintre punctele tematice care vor structura expoziția sunt: lumina, intimitatea, materialitatea vie a peisajelor urbane sau domestice ale Olandei secolului al XVII-lea.

Johannes Vermeer, Girl Interrupted at Her Music (ca. 1658-1661); Frick Collection, New York

Donatello: Sculpting the Renaissance | Victoria & Albert Museum, Londra
11 februarie – 11 iunie

 

Rămânem la clasici și la evenimente de proporții: expoziția de la V&A surprinde rolul central pe care l-a avut Donatello în arta Renașterii, dezvăluindu-i inovațiile în tehnica sculpturii, afinitățile, sursele de inspirație și, mai ales, influența pregnantă asupra generațiilor viitoare de artiști.

David de Donatello, Museo Nazionale del Bargello, Florence, Italy. Courtesy of the Ministry of Culture. Foto: Bruno Bruchi

Bienala de Arhitectură de la Veneția
20 mai – 26 noiembrie

 

Vom fi, inevitabil, cu ochii pe cea de-a 18-a ediție a Bienalei de Arhitectură de la Veneția, a cărei curatoare este arhitecta irlandeză de origine ghaneză Lesley Lokko și care are drept temă „laboratorul viitorului”, îndreptându-și privirea asupra Africii ca teritoriu nou, tânăr, capabil să-și regândească o moștenire percepută ca fiind deseori „pe partea greșită a speranței și a istoriei”. Bienala însăși va funcționa asemenea unui laborator/atelier colaborativ. Ce vom învăța oare?

© Fred Swart

Bienala de Artă de la Liverpool
10 iunie – 17 septembrie

 

Rămânem tot în interiorul discursului postcolonial, cu a 12-a ediție a Bienalei de la Liverpool, intitulată uMoya: The Sacred Return of Lost Things și care propune redescoperirea și reinterpretarea contemporană a unor forme ancestrale de cunoaștere, urmărind mai ales călătoria – și, implicit, dislocarea, resemantizarea – obiectelor și oamenilor în spațiu și timp. Evenimentele din cadrul bienalei vor crea, desigur, un dialog cu patrimoniul industrial inconfundabil al orașului.

Herzog & de Meuron | Royal Academy of Arts, Londra
14 iulie – 15 octombrie


Expoziția se anunță a fi o incursiune experimentală în laboratorul de creație al unuia dintre cele mai prestigioase și mai admirate birouri de arhitectură din lume, Herzog & de Meuron, fondat în Basel acum mai bine de 40 de ani. Vor fi prezentate și analizate proiecte celebre, proiecte aflate în lucru, machete, mostre de materiale, prototipuri, traiectorii de idei și problematizări. Expoziția e curatoriată în strânsă colaborare cu arhitecții înșiși.

Muzeul MKM, un proiect de Herzog & de Meuron; © Simon Menges

Tot anul:

Timișoara 2023. Capitală europeană a culturii

 

În weekendul 17-19 februarie se deschide oficial mult așteptatul sezon Timișoara 2023, în care întregul oraș va deveni o uriașă expoziție. Urmează un an intens, al cărui program complet nu a fost încă dezvăluit. Pentru început amintesc: instalație de Adina Pintilie la Kunsthalle Bega, expoziție Victor Brauner și retrospectivă Paul Neagu, ambele la Muzeul Național de Artă din Timișoara, conferință Peter Sloterdijk, în 18 februarie. Informații actualizate sunt publicate constant aici.

Coșul de cumpărături
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0