fbpx

Noul igloo 217 • POV: arhitectură, film, scenografie, oraș

igloo 217 cu o copertă (din nou) albă, cu o schiță de Cristian Niculescu pentru serialul Umbre, sezonul 3.

Ne-am depășit iarăși aria de competențe – și bine am făcut, pentru că igloo 217 a ieșit un număr cu totul special, compus în jurul unui Dosar dedicat arhitecturii și scenografiei cinematografice, cât și orașului așa cum apare el în film. 

 

Am căutat să explorăm lumea mai puțin vizibilă dintr-o producție cinematografică, să vedem ce este în spatele a ceea ce mereu se vede, a ceea ce e vizibil prin definiție. Scenografia, arhitectura și peisajul – elemente „pro-filmice” prin excelență – preluate din realitate sau reconstruite după studiu (fotografii și filme de arhivă, ziare de epocă etc.), simulate prin machete sau generate de computer, devin elemente constitutive ale spațiului filmic, și nu numai. Scenografia este o artă și o practică ce implică conjuncția multor arte și meserii, de la arhitectură, fotografie și design, la literatură și istorie. Și totuși, ea rămâne vizibilă ca o arhitectură „falsă”, ficțională, așa cum o numește scenograful Cristian Niculescu. De aceea, ne-a interesat să aflăm cum apare lumea filmului în lumina arhitecturii, cum se completează universurile profesionale ale regizorilor și scenografilor-arhitecți, directorilor de imagine și artiștilor. 

 

Alături de echipa Films in Frame, cărora le mulțumim pentru colaborare și idei, am realizat o serie de șase interviuri cu personaje-cheie ale industriei de cinema din România. Am discutat cu trei scenografi (toți arhitecți la bază, aveam să aflăm) și trei regizori, dosarul fiind completat de un eseu al criticului de film Victor Morozov – o vedere de ansamblu asupra orașului în Noul Cinema Românesc. 

 

Am stat de vorbă cu scenografi care au lucrat la lungmetraje și seriale extrem de îndrăgite precum Cristian Niculescu (creatorul universurilor fabuloase din lungmetraje precum Moromeții 2 și 3 în curând, Inimi cicatrizate sau din serialul Umbre), Vlad Vieru (realizatorul decorurilor spectaculoase din serialul Django și lungmetrajul The Yellow Tie – film care va fi lansat anul viitor și care urmărește povestea celebrului dirijor Sergiu Celibidache), Mihaela Poenaru (scenografa care a lucrat la filme de referință precum 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile, După dealuri, Polițist, adjectiv, Când se lasă seara peste București sau Metabolism) și cu binecunoscuții regizori Corneliu Porumboiu (A fost sau n-a fost?, Polițist, adjectiv, Când se lasă seara peste București sau Metabolism, La Gomera) Radu Jude (Aferim!, Inimi cicatrizate, Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari, Babardeală cu bucluc sau porno balamuc), Bogdan Theodor Olteanu (Câteva conversații despre o fată foarte înaltă, Taximetriști).

După un așa Dosar promitem un sumar pe măsură, cu rubrici noi și subiecte cât se poate de efervescente. 

 

În dialog este o astfel de rubrică, una prin care ne propunem să vedem lumea ca punct de intersecție, de graniță: un peisaj de gânduri, mărturisiri, proiecte, o conversație indirectă între un arhitect și un celălalt, aparținând altor domenii. Deschiderea o fac arhitectul Bruno Andreșoiu și regizorul Tudor Giurgiu – ce invitați mai potriviți puteam găsi pentru acest număr dedicat arhitecturii și filmului? 

Qamutiik – nou-nouță și ea, succesoarea rubricii Degustbun. Carevasăzică, în limba nativă a igloo-ului, o sanie tradițională inuită concepută pentru a călători pe zăpadă și gheață, și care încă se utilizează în secolul 21 pentru călătorii în regiunile arctice. Noi o vom folosi pentru călătorii mult mai vaste, printre Locuri, Oameni, Gusturi și Povești – sub-rubrici ale acestui nou capitol – în toată țara și poate, cine știe, și mai departe. Prima oprire o facem în regiunea Banatului, mai ales la Timișoara, tărâm multikulti, iar anul acesta și Capitală Europeană a Culturii. 

 

Remarcat se face și igloo likes, un altfel de bazar pentru pasionații de design, o selecție atent curatoriată de echipa igloo a unor obiecte și produse excepție, de la furnizori de încredere, ce pot schimba și înfrumuseța felul cum ne raportăm la lucrurile din jurul nostru. De admirat obiect cu obiect, de luat acasă sau de dăruit mai departe. 

Să nu credeți că ne-am îndepărtat prea mult de arhitectură. Proiectele din România prezintă șase perspective remarcabile asupra spațiului dintre care amintim câteva: recent inauguratul ansamblu rezidențial Stejarii Collection, un proiect ARTLINE, sub coordonarea arh. Radu Teacă; Buzești Tower, realizat de STUDIO 10M în spiritul arhitecturii Art Deco; Brick House  – un imobil bucureștean cu trup robust de locuință colectivă și suflet de casă realizat de Lama ARHITECTURA, dar și o amenajare de interior armonioasă precum o harpă, instrument care de altfel i-a inspirat pe arhitecții de la inedit.works în conturarea întregului spațiu al locuinței. Bonus, Patrimoniul primește o atenție particulară, aproape o rubrică per se, în care vom prezenta clădiri prețioase salvate, restaurate, cu o nouă viață. În numărul curent veți descoperi Casa Oprea Soare devenită Hanu` Berarilor.

Rubrica Proiecte internaționale este dedicată în totalitate arhitectului Carlos Castanheira, care la invitația igloo a acceptat să ne împărtășească două proiecte recente – casele-ruină din Ermida și ansamblul rezidențial Miradouro din Porto –, însoțite de un interviu special în care îl invocă pe mentorul său Álvaro Siza.

 

Am lăsat loc și rubricii Spațiu public cu focus pe Parcul Liniei, într-un dialog cu urbanistul Samuel Stancu de la UrbanizeHub, dar și cinematografelor în aer liber sau cele pop-up, veritabile catalizatoare ale spațiului urban și ale vieții comunității. Sustenabil vă va uimi cu noi (posibile) materiale și soluții cu adevărat revoluționare: polimerul natural de lac produs de insectele Kerria Lacca sau calea Symbiocenului, o era a umanității bazată pe simbioza cu natura.

 

Așa cum am anticipat, e mult de citit, dar e și timp. Ne reîntâlnim la anul cu forțe și perspective noi, povești pe măsură!

 

*Revista igloo 217 poate fi achiziționată individual sau împreună cu cel mai recent număr al revistei Films in Frame.

Și nu uitați, cel mai simplu și plăcut mod de a citi igloo rămâne: pe hârtie, în liniște, unde vreți voi. Ca abonat vă bucurați de oferte speciale, transport gratuit și veți fi printre primii cititori ai fiecărui număr (6 pe an). Prin abonare susțineți nișa jurnalismului de arhitectură.

 

Iar toți cei care se vor abona în perioada până în 10 decembrie vor primi cadou un tote bag personalizat igloo și șansa de a câștiga o măsuță de cafea de la Koncret, sculpturală, realizată din beton GFRC, în forme brâncușiene.

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0