fbpx

O școală ca un mic sat cu propria linie de cale ferată, în Portugalia

AMENAJARE DE INTERIOR: DAM TEXT: Anca Rotar FOTO: André Rocha, DAM

În micul oraș portughez São João da Madeira, clădirea școlii unde au loc cursurile de grădiniță și școală primară a fost revitalizată la inițiativa autorităților locale, care au apelat, pentru amenajarea interiorului, la biroul de design sustenabil DAM. Pornind de la amplasarea școlii într-un loc numit „Fundo de Vila” („Spatele satului”) și de la proximitatea liniei de cale ferată numite „Vouga”, cu un rol istoric major în dezvoltarea econmică și socială a regiunii, designerii au imaginat o călătorie cu trenul către „spatele satului”, unde spațiul educațional devine unul al descoperirii și creativității, introducând o tipologie mai flexibilă de predare și învățare.

Dincolo de importanța sa istorică, linia ferată Vouga este folosită cu precădere de tinerii studenți și liceeni din zonă pentru a călători către plajă, ea devenind, astfel, și un simbol al libertății și relaxării asociate perioadelor de vacanță. Prin introducerea reprezentării unei linii de cale ferată în amenajarea interiorului școlii, designerii și-au dorit să elimine dihotomia învățare-timp liber și să creeze un spațiu propice unui alt tip de învățământ, mai flexibil și mai ludic.

Pornind de la trei principii de bază – flexibilitate, interactivitate și participare –, școala a fost imaginată ca un mic sat, unde sălile de clasă sunt casele care îl compun, fiecare dintre ele fiind reprezentată pe harta de la intrare. Tot de la intrare pornește și linia de tren imaginată de designeri, care îi invită pe elevi să parcurgă diferitele spații și să descopere elemente neașteptate și asociate de obicei spațiilor de joacă și de relaxare, precum un șemineu, o barză, un arbore de plută, o căsuță în copac sau mai multe creioane supradimensionate.

Diferitele elemente grafice prezente în amenajare au fost preluate din cultura și istoria regiunii, iar schema cromatică este una luminoasă și serenă, care facilitează orientarea fără a exclude varietatea, fiecare tip de spațiu fiind marcat de o altă culoare dominantă.

Dincolo de identitatea vizuală, designerii s-au ocupat și de selecția materialelor și finsajelor, crearea elementelor de semnalistică, alegerea pieselor de mobilier și realizarea unor elemente custom care să răspundă nevoilor spațiului și ale elevilor, maximizând opțiunile de utilizare. Au fost prevăzute clase pentru diferite tipuri de învățare – de grup, individual, prin lucru practic sau prin prezentări – precum și spații de socializare și de joacă, amenajate în culori vii. Mobilierul și echipamentul nu depășesc strictul necesar, pentru ca fiecare spațiu să poată fi ușor reconfigurat. La etaj au fost amenajate o cantină, o sală de sport și o bibliotecă multifuncțională.

Toate aceste spații comunică cu o curte în aer liber situată în partea centrală a incintei și, mai mult, aduc natura și în interior prin materialele puse în operă – lemn pentru mobilier și pereți de plută ce pot fi folosiți în predare sau pentru a expune lucrările elevilor. Astfel, procesul de învățare devine unul activ și jucăuș, asemenea unei călătorii de descoperire, în care accentul este pus pe oferirea unei experiențe pozitive.

Scopul nostru a fost de a transforma școala într-un spațiu primitor, relaxat și jucăuș, care să încurajeze explorarea și imaginația. Hugo Silva, designer, DAM
Ne-am dorit să încurajăm un model de învățare în grupuri cu o organizare mai flexibilă, în contrast cu cel al claselor tradiționale, cu bănci și scaune pentru fiecare elev. Joana Santos, designer, DAM

PROIECT: amenajarea interiorului școlii din São João da Madeira; AMPLASAMENT: São João da Madeira, Portugalia; AMENAJARE DE INTERIOR: DAM; ECHIPA: Hugo Silva, Joana Santos; FINALIZAT: 2022

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0