Ovidiu Hrin: despre design ca limbaj și unealtă de elevare a societății
INTERVIU: Manuela Zipiși FOTO: courtesy of Ovidiu Hrin, Sebastian Tătaru, Cristian Văduva
Invitație la lectura unui dialog plin de miez cu designerul Ovidiu Hrin, așa începem îndemnul de a descoperi activitatea unuia dintre cele mai longevive studiouri de design grafic de la noi, Synopsis™, proiect pe care Ovidiu îl demara la Timișoara alături de Silvia Hrin în 2001 și care continuă să crească și să se nuanțeze în felurite direcții. Pentru Ovidiu, designul este limbaj și ne declarăm fermecați de felul în care acesta se așterne în diversitatea lucrărilor sale care cuprind tipărituri, coperte de albume muzicale, logo-uri, etichete de vinuri, asta ca să nu mai vorbim despre producția caligrafică – un univers în sine. Despre influența studiilor de arhitectură în creația unui grafic designer, provocări ale momentului și priviri aruncate spre viitor, veți descoperi atât din discuția de mai jos, cât și urmărind activitatea studioului timișorean pe synopsismedia.com.
Care ar fi provocările și deliciile designului grafic în zilele noastre?
Provocările designului grafic din zilele noastre nu cred că pot fi altele decât provocările noastre ca oameni, de aceea cred că este cel mai sănătos ca ele să rămână invariabile de Zeitgeist. Designul, ca proces teleologic a pornit ca muncă investită în serviciul celuilalt. Această muncă a stârnit în timp o anumită atenție și un anume interes alocate felului în care „dăm formă” (de Formgebung), dar mai ales modului în care ne folosim de acest dialect vizual. Designul ESTE limbaj. De aceea cred că toți designerii precum și facilitatorii lui – mai ales cei care îi văd întregul potențial – avem responsabilitatea să folosim designul ca unealtă pentru elevarea societății în care conviețuim. Desigur, designul se poate folosi (și mulți o fac) și în direcția opusă, dar aleg să nu vorbesc aici despre asta.
Închei cu un răspuns la o întrebare similară pe care l-a dat Milton Glaser într-un interviu mai vechi: „Poți munci cu adevărat doar pentru oamenii pe care îi placi.” (Acest răspuns a devenit ulterior primul punct al unui decalog asupra muncii supranumit Ten Things I Have Learned pe care Milton l-a prezentat pentru prima oară ca parte a unei conferințe AIGA la Londra. Îl recomand.)
Cum crezi că te-au influențat sau te influențează studiile de arhitectură în lucrările de design grafic?
Arhitectura precum și studiile individuale ulterioare m-au ajutat și mă ajută enorm în activitatea mea ca practicant al acestei meserii, dar mai ales m-au ajutat, ca om, să-mi lărgesc mai mult banda și să învăț mai „multifiltrat” despre lumea în care trăiesc. Fiecare facultate/studiu/interes încă neexplorat este un univers în sine, deschiderea către orice altceva extern ramurii spre care te direcționează sistemul de învățământ (sau orice alt sistem) prin care trecem este o binecuvântare pe care o recomand oricui dorește să pășească pe calea unei mai profunde înțelegeri asupra practicii, dar mai ales asupra lumii înconjurătoare. Și ca să pun toate aceste rânduri într-o formă mai simplă și mult mai practică: întreabă-te în mod constant – DE CE?
Trei designeri grafici pe care îi urmărești cu plăcere și din ce alte surse mai vine inspirația?
Inspirația vine de peste tot, de la o bucată lipsă dintr-o pungă găsită pe jos, o discuție aprinsă cu un prieten până la o lumină filtrată superb prin frunza unui copac într-o dimineață de toamnă… Toate sunt surse valide de inspirație. Nu prea „urmăresc” designeri deoarece acest tip de fanatism temporar de tip „burst” simt că mă invită pervers la superficialitate. Totuși, dacă mă interesează un designer, typograf, matematician, filosof, caligraf, sculptor, scriitor, poet sau arhitect îi cumpăr cărțile și citesc cât pot de mult despre el, dar mai ales despre felul în care se organizează, trăiește și își croiește drumul prin viață… Pe câțiva dintre oamenii cu care am făcut lucrul acesta îi pot enumera mai jos în aceeași ordine: Milton Glaser, Edward Johnston, Matila Ghyka, Charles Sanders Peirce, Edward Catich, Nicholas Benson, Jorge Luis Borges, Rumi, Carlo Scarpa.
Este AI un real viitor prieten al designerului grafic?
Nu pot prevedea viitorul unei noi unelte, la fel cum nu pot prevedea ce va mai însemna practica de designer grafic. Știm prea bine că validitatea uneltelor este dată de folosirea lor. Atâta timp cât cineva este în spatele uneltei, din fericire sau nu, lucrul rezultat va fi invariabil denumit după o vreme de către ceilalți drept „muncă”, aceasta neimplicând calitatea obiectului rezultat, dar totuși stabilind un standard. Intuiesc faptul că acest cuvânt – muncă – va primi valențe noi în viitor, sensul lui pragmatic deja suferind schimbări majore în lumea nesimulată. Oare cum ar fi fost să răspund la acest interviu cu AI? Heh, poate chiar am făcut-o. 😊
Câte ceva despre pasiunea pentru caligrafie și proiectele din jurul ei:
Deoarece am foarte puțin spațiu aici, recomand acest link despre munca mea în caligrafie:
www.pendul.art/ovidiu-hrin/ – este cel mai bine documentat interviu în această privință.
Un proiect care ți-a adus unele dintre cele mai mari provocări de până acum:
Synopsis™ este cel mai provocator proiect de până acum. Faptul că încă reușește să existe acest micro-univers după cei 22 de ani de activitate pe o piață care abia acum începe treptat să își conștientizeze o nevoie încețoșată pentru design, mai adaugă la asta și o criză financiară, multe gropi și piedici, o pandemie înnebunitoare și multe și încă foarte multe suișuri și coborâșuri – eu cred că aceasta a fost și continuă să fie pentru noi cea mai mare provocare și, în același timp, cel mai mare miracol, deoarece încă mă aflu aici.
Ce se mai „coace” la Synopsis Media?
Redezvoltăm și încercăm o formulă nouă pentru proiectul nostru de suflet Typopassage™, începem treptat să ne organizăm Arhiva Grafica™ – acest nou proiect de suflet care în ani a reușit să adune peste 1 000 de afișe istorice și de efemeră grafică. Nu în ultimul rând, deschiderea către public a Metabildung™ – biblioteca noastră care anul acesta a reușit să spargă 1K de cărți dedicate exclusiv designului grafic și typografiei. Mai sunt multe proiecte faine despre care nu vă pot vorbi în momentul de față, totuși ce pot să vă spun este că la un moment dat vom avea o prezență mai simțitoare și în spațiul virtual, ceea ce mă bucură foarte mult. Poate reușim să facem și acele cursuri de design & caligrafie despre care am tot vorbit anul acesta – dar, hai să le luăm pe rând… ușor… 😊
Un loc din Timișoara (sau regiune) unde revii cu plăcere:
La studio. (300226 Timișoara, str. Evlyia Celebi 5, Int. 11)