fbpx

Un liceu sustenabil – LA CIME

ARHITECTURĂ: A229 TEXT: Anda Zota FOTO: A229, Tim Van de Velde

Un grup de părinți a inițiat un proiect special: un liceu pentru copiii cu dizabilități, construit cu scopul de a îmbunătăți considerabil calitatea educației celor defavorizați. Împreună cu școala LA CIME și biroul de arhitectură A229, viitori utilizatori, părinții, arhitecții, inginerii, administratorii publici și constructorii au lucrat împreună într-un proces real de co-creație, utilizând materiale naturale și tehnici constructive avantajoase.

8 luni mai târziu, în noua clădire începea anul școlar – atât de organizat a fost procesul de lucru. Cu un buget atent planificat și un calendar urmărit cu diligență, idealul de a realiza o școală pentru copiii cu dizabilități s-a putut îndeplini în timp record. Proiectul este amplasat într-un sit istoric, în imediata apropiere a Wolvendael Park, în regiunea Wallonie Bruxelles – un loc feeric, încărcat de natură abundentă și liniște. Noua arhitectură ține cont de aceste caracteristici și se așază cu respect în context, perturbând cât mai puțin mediul înconjurător și echilibrând relația dintre parc și mediul construit. Înălțimea redusă a construcției promovează buna integrare în arhitectura cartierului și permite întregii zone să își mențină o vizibilitate optimă către parc, clădirea devenind permeabilă.

Din punct de vedere funcțional, proiectul propune multiple posibilități, unificate de o planimetrie simplă și eficientă: patru bare, fiecare având caracter particular, asamblate în jurul unei ample curți centrale, deschise și aerisite, unde se întâmplă activitățile în aer liber. Un centru de îngrijire pe timp de zi este integrat printre funcțiunile educaționale, precum și o sală de mese, capabilă să găzduiască inclusiv evenimente la scară mare, organizate de municipalitate. Sălile de clasă sunt flexibile, unite de un coridor larg și vibrant, care funcționează ca spațiu de întâlnire pentru copii. Fiecare sală de clasă acomodează 8 elevi, oferindu-se astfel atenție fiecăruia. Curtea centrală este protejată de o pazie perimetrală și un portic, care direcționează către intrarea principală. 

Întreaga arhitectură ține cont de unghiuri și distanțe minime pentru a pune la dispoziție facilități speciale pentru copiii cu dizabilități motorii, iar o grijă constantă este aceea de a păstra o permanentă conexiune între interior și exterior, prin vitraje mari, conectate cu solul. O întreagă serie de decizii și principii fac ca noua clădire a școlii să devină un spațiu prietenos cu utilizatorii și cartierul: în primul rând, amplasarea noii structuri pe perimetrul vechii școli ajută la reducerea impactului volumetric în sit. Apoi, menținerea unui registru jos și a unei construcții pe un singur nivel ajută la permeabilitatea arhitecturii, păstrând o bună relație cu contextul, dar și susținând o bună mobilitate pentru utilizatori.

Întreaga clădire este, astfel, universal accesibilă, oferind spații interioare calitative, versatile și aerisite. Nu în ultimul rând, alegerea materialelor reprezintă un punct forte: structura din CLT oferă senzația de căldură interioarelor și conectează spațiile cu mediul înconjurător, generând o arhitectură definită de economia scopurilor sale primare: structură aparentă, paletă restrânsă de materiale, facilități tehnice simplu de implementat și utilizat. 

PROIECT: LA CIME – Liceul pentru copiii cu dizabilități motorii; AMPLASAMENT: Uccle, Bruxelles; SUPRAFAȚA CONSTRUITĂ DESFĂȘURATĂ: 1 400 mp; ARHITECTURĂ: A229; STRUCTURĂ: Stabili D; INSTALAȚII: Pluricite FINALIZAT: 2019

 

Articol publicat în igloo #213 / Material / aprilie-mai 2023

 

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0