fbpx

Un manifest pentru sustenabilitate: FREITAG

INTERVIU DE: Anda Zota TRADUCERE: Anca Rotar FOTO: courtesy of FREITAG

Industria de design îi cunoaște drept frații FREITAG. Asta pentru că în 1993, Markus și Daniel au produs, în apartamentul lor dintr-un oraș din Elveția, prima geantă messenger realizată din materiale reciclate și reutilizate. Îi considerăm astăzi, la aproape 3 decenii de la primul produs, pionieri ai designului sustenabil. N-a fost o mirare când Raluca, co-fondatoarea OTOTO, mi-a îndrumat pașii spre primul etaj al magazinului OTOTO din Calea Victoriei (da, cel pe care l-ați descoperit în paginile igloo 208), unde, pentru prima dată în România, un întreg display le este dedicat acestor produse care privesc încet către viitor. Slow Forward este, de asemenea, și etos-ul OTOTO, acest loc care te îndeamnă să privești cu mare considerație alegerile din viața de zi cu zi pentru a păși, împreună, către un viitor cât mai sustenabil. Tot Raluca ne-a conectat cu Pascal Dulex, care, în interviul ce urmează, a conturat universul etic, sustenabil și atât de coerent al FREITAG.

FREITAG a devenit un brand renumit, cu magazine în întreaga lume. Acum sunteți prezenți și pe piața din România, prin OTOTO Store. Cum a început totul?

 

Înființarea propriu-zisă a FREITAG a pornit de la o idee cu adevărat prietenoasă cu resursele, deși terminologia ecologică legată de reciclare, upcycling și economie circulară nu era pe buzele tuturor la acea dată. Când Markus și Daniel au creat prima lor geantă, s-au gândit pur și simplu: De ce să folosim materiale noi pentru această geantă, când am putea să dăm o nouă viață unui material care a fost deja folosit? Li s-a părut natural să procedeze în acest fel. Și așa lucrăm în cadrul FREITAG și în ziua de azi

Achiziția unei genți FREITAG reprezintă un acord între voi și noul proprietar pentru un consum conștient și responsabil. De altfel, în biografia voastră, spuneți, „Credem în viața viitoare a lucrurilor”. Cum reușiți să atrageți noi clienți, care urmează același credo?

 

Pe de o parte, pentru unii clienți probabil că totul a început cu alegerea primei lor genți unicat, pe care să o poată folosi timp de mulți ani. Și apoi, poate că, pornind de la acest produs, au început să ne cunoască mai bine pe noi, ca brand, prin comunicarea constantă pe care o menținem, și au aflat că împărtășim aceeași mentalitate. Pe de altă parte, încercăm să creăm produse, conținut și proiecte îndeajuns de surprinzătoare și convingătoare încât să poată ajunge la noi followeri, care, astfel, pot ajunge în contact cu produsele noastre la un moment dat. 

int_mag - FREITAG_Store-Zuerich_Groundfloor1_RolandTaennler_RGB_HighRes

Care sunt aspectele-cheie ale Manifestului FREITAG?

 

Manifestul nostru a fost creat ca un statement în favoarea unui tip de consumerism conștient și responsabil. Desigur, există aici două aspecte: pe de o parte, depinde de noi, compania, să ne creăm produsele în așa fel încât ele să fie sustenabile. Aceasta începe cu alegerea materialelor circulare și continuă cu longevitatea produselor noastre și cu întrebarea dacă ele pot fi reparate în cazul în care se deteriorează. Rolul designului nu poate fi supraestimat. Ca societate, trebuie să regândim și să recreăm multe lucruri pentru a le face potrivite pentru viitor. Acesta este scopul manifestului nostru.

 

Pe de altă parte, oamenii, consumatorii joacă un rol important. În cel mai bun caz, consumul poate fi ceva foarte satisfăcător. Consumul conștient ia în calcul circumstanțele în care a fost creat un produs, cât de durabil este, și așa mai departe. Acesta este aspectul care aduce laolaltă producătorii și consumatorii.

 

Manifestul nostru servește ca un ghid după care gândim și acționăm, lucrăm împreună, dezvoltăm noi produse, producem, distribuim, ambalăm, vindem și așa mai departe. Nu este întotdeauna ușor să îndeplinim cele șapte puncte și jumătate. Dar nu vom renunța niciodată să încercăm să ne apropiem cât mai mult de ele. 

Care sunt valorile de bază pe care le aveți în vedere în designul magazinelor voastre?

 

Ambiția noastră este nu atât de a deschide spații strict comerciale, ci de a crea spații propice unor experiențe și servicii plăcute și utile, direct legate de modul nostru de a gândi și a acționa în cicluri — fără nevoia de a cumpăra ceva.Prin arhitectura magazinelor noastre, ne străduim să stabilim o legătură convingătoare cu valorile brandului nostru. Asta este mereu o sarcină dificilă, dar și foarte satisfăcătoare. Ideea de bază din spatele genților noastre este de a da o nouă viață materialelor uzate prin re-contextualizarea lor. Aplicăm această „rețetă” și în cazul magazinelor noastre. În mod ideal, asta ne permite să le transmitem vizitatorilor valorile noastre la un nivel simbolic, intuitiv. Încă de la deschiderea sa, în 2006, magazinul nostru din Zürich a devenit cel mai reprezentativ simbol vizual al brandului nostru și una dintre cele mai fotografiate clădiri din oraș.

Cum arată linia de producție Freitag?

 

În termeni simpli, procesul nostru de producție presupunea transformarea unei prelate de camion uzate într-o geantă. De când Daniel și Markus au realizat prima lor geantă în apartamentul în care locuiau împreună, în 1993, am avut timp aproape trei decenii să ne rafinăm metodele. Acordăm o atenție deosebită pașilor de producție ce consumă multă energie.

 

Astfel, spălarea se realizează cu apă de ploaie colectată de pe acoperișul fabricii și avem un sistem de recuperare a căldurii cu care încălzim apa folosind minimul de energie necesar. De asemenea, refolosim apa relativ curată rămasă de la al doilea ciclu de spălare a unei încărcături pentru primul ciclu de spălare a următoarei încărcături. Mai sunt foarte multe exemple de acest tip de procedee din cadrul procesului nostru de producție, și ambiția noastră rămâne de a continua să îl îmbunătățim.

 

Apropo de energie, în general obținem cam jumătate din energia necesară pentru încălzire de la instalații de transformare a deșeurilor în energie, avem o grădină luxuriantă pe acoperiș care servește drept izolație și sursă de inspirație și plătim o primă pentru energie hidraulică și solară.

Ce credeți că va însemna sustenabilitatea în viitor? 

 

Prin manifestul nostru, am încercat să descriem programatic încotro credem că ar trebui să se îndrepte această călătorie. Speranța mea este ca majoritatea punctelor sale să devină normă în viitor. Sustenabilitatea se bazează pe trei piloni — cel ecologic, cel social și cel economic. În ziua de azi, multe companii sacrifică aspectul social și pe cel ecologic în favoarea profitului. Procedând astfel, ele externalizează costuri pe care ar trebui să le suporte ele însele.

 

În prezent, colaborăm cu parteneri din industrie pentru a dezvolta un tip de prelată de camion complet reciclabilă. Atunci am putea oferi prelatelor uzate nu numai o a doua viață, ci o viață eternă. În loc să ajungă la gunoi, noua prelată ar trebui să parcurgă un ciclu tehnic sau biologic, ceea ce presupune că într-o zi se va biodegrada sau va fi descompusă în componente tehnice care vor putea fi folosite pentru a fabrica noi prelate sau alte produse. Cu alte cuvinte, lucrăm pentru a face transportul rutier de mărfuri din Europa un pic mai verde în viitor.

OTOTO este un magazin-platformă care aduce împreună o selecție atent curatoriată de branduri independente, ce creează produse cu pasiune și considerație pentru oameni și planetă, precum FREITAG. Produsele FREITAG sunt disponibile și în România în magazinul OTOTO din Calea Victoriei 153.

 

 

Interviu publicat în igloo #210 / rural-actual / octombrie – noiembrie 2022

 

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0