Inovație și estetică atemporală. Molteni&C a organizat la București un workshop despre colecțiile de bucătării Dada Engineered
TEXT: igloo FOTO: Doi Fotografi
În 20 și 21 iulie, arhitecții și designerii români au avut prilejul de a participa la un workshop informal de lansare și prezentare a celor mai noi colecții de bucătării Molteni&C Dada Engineered din cadrul prestigiosului Molteni Group. Evenimentul a avut loc la flagship store-ul Molteni&C din Calea Dorobanți 202, un spațiu inaugurat în 2022, ce surprinde în cheie scenografică tot ce are mai prețios și mai rafinat spiritul Molteni. Așadar, un loc care nu trebuie să lipsească de pe harta profesional-creativă a arhitecților și designerilor în căutarea excelenței, în toate sensurile ei.
Invitata specială a celor două zile a fost Sara Cussigh, Accounts Tutor Executive în cadrul Molteni Group, care ne-a oferit o incursiune în fascinanta istorie și tradiție Molteni, de la începuturi și până în prezent, compania rămânând în tot acest timp o afacere de familie, dedicată acelorași valori ce au consacrat-o: experiență, pricepere, atenție la detalii, cercetare, inovație și experimentare, creativitate și curaj, sustenabilitate, cunoaștere, respect pentru material, pentru design și utilizatorul final. Cu alte cuvinte, calitate fără compromis, totul producție 100% în Italia.
Povestea începe în Italia, în 1934, cu un mic atelier de artizani ai mobilei și, ca în orice poveste exemplară, cu un uriaș avânt. Modestul atelier a devenit în timp un nume de referință în designul de mobilă al secolului XX, un creator de forme și de istorie – un trendsetter în adevăratul sens al cuvântului –, iar avântul a rămas la fel de intens.
Cu acest parcurs extraordinar în fundal, Sara ne-a dezvăluit universul celor mai recente colecții de bucătării Molteni&C, ce stau, din 1979, sub semnul inovațiilor tehnologice semnate Dada Engineered, în timp ce dimensiunea estetică a unei eleganțe atemporale, mereu surprinzătoare se datorează mai ales colaborărilor creative pe care compania le-a avut și le are constant cu designeri și arhitecți celebri. Dintre aceste creații remarcabile amintim: VVD de Vincent Van Duysen, Banco și Vela de Luca Meda, Tivalì și Trim de Dante Bonuccelli, High Line 6 de Ferruccio Laviani, inDada de Nicola Galizia, precum și cele mai recente colaborări cu Yabu Pushelberg.
În cadrul workshopului au fost exemplificate câteva dintre elementele remarcabile ale acestor bucătării: design versatil și distins, capabil să se adapteze oricăror nevoi și oricărei stilistici interioare; detalii de materiale și finisaje făcute să dureze decenii (lemn natural, metal, suprafețe divers lăcuite); mecanisme de funcționare atât de perfecte încât devin aproape insesizabile; soluții unice, patentate, rezultate în urma cercetărilor echipei Molteni&C.
Deloc surprinzător, multe dintre aceste calități sunt practic ascunse la prima vedere, ținând de o anume discreție, a excelenței ce nu mai are nevoie să se afișeze. Contactul cu produsele confirmă și depășește însă toate așteptările, pentru că mișcarea, unghiurile, tăieturile, îmbinările și texturile sunt extrem de subtile.
Am întrebat-o pe Sara care e secretul succesului produselor și filosofiei Molteni&C și cum se îmbină „greutatea” întregii moșteniri istorice a companiei cu privirea către viitor.
„Cred că până la urmă e vorba de un echilibru, dar nu în sens static, ci ca negociere și mobilitate perpetuă – între moștenire/tradiție (care sunt chiar fundamentul) și amprenta mereu proaspătă și îndrăzneață a designerilor și arhitecților din întreaga lume cu care colaborăm și ale căror idei sunt uimitoare. Așa că în colecțiile Molteni uneori sunt mai pregnante liniile clasice, alteori viziunea contemporană, important e că nu ne limităm la o rețetă creativă, nu ne repetăm, ci inventăm continuu, păstrându-ne totodată identitatea inconfundabilă.”
Sara Cussigh, Molteni Group
Nu în ultimul rând, Sara i-a invitat pe arhitecți și designeri să viziteze Muzeul Molteni, la Giussano, unde sunt expuse și prototipuri pe care nu au șansa să le vadă în altă parte.
În încheierea workshopului, participanții au avut parte de un tur special al showroomului Molteni&C, putându-se astfel bucura îndeaproape de piese de mobilier iconice, de forme și texturi unice, memorabile. Pentru că, până la urmă, experiența Molteni&C se trăiește, nu (doar) se povestește.
Mai multe informații despre Molteni&C în România găsiți pe site-ul BL Associates.