La joie des formes. La Samaritaine
ARHITECTURĂ: François Brugel Architectes Associes, LAGNEAU Architectes, SANAA, SRA Architectes
TEXT: Andreea Mihaela Chircă
FOTO: Jared Chulski, Pierre-Olivier Deschamps, We are Contents
La Samaritaine. O lume întreagă cuprinsă într-un Grand Magasin – un arhetip materializat într-un secol XIX târziu și început de XX de către arhitecții Frantz Jourdain și Henri Sauvage. Chintesența extrasă din savoir-faire și art de vivre, transpusă în expresii arhitecturale Art Nouveau și Art Deco, este propagată astăzi sub forma mișcărilor ondulatorii ale sticlei generate de SANAA.
Ansamblul de clădiri ce poartă pecetea La Samaritaine a fost restructurat și redat orașului la 100 de ani distanță de când își trăia efervescent epoca de maximă strălucire. Într-un spațiu parizian seducător, care palpita de frenezie decorativă, La Samaritaine era în 1920-1930 locul unde să mergi pentru a vedea și pentru a fi văzut. Arhitectura contemporană vine acum să reflecte prin drapajul de sticlă al fațadei proiectate de SANAA gesturi sociale, trăsături ale orașului, al clădirilor care îl compun și să continue o tradiție constructivă, sub altă alură. Cele mai decorativiste stiluri ale ultimului secol – Art Nouveau și Art Deco – sunt aici transfigurate în forme subtile, minimaliste.
Încă de la începutul istoriei constructive a acestui Grand Magasin, sticla susținută pe structuri din oțel s-a arătat în forme spectaculoase concepute la începutul secolului XX de Frantz Jourdain. 37 de luminatoare, 50 000 mp de pardoseli din sticlă și ample fațade vitrate lăsau lumina să inunde spațiul interior, să se reflecte și să se refracte sub diverse unghiuri. Undele fațadei celei noi, care se ondulează spre Rue de Rivoli sunt expresia actualizată și evoluată a vechilor căutări, pusă în operă cu mijloace inovatoare.
Cortina triple-skin este constituită din panouri de sticlă screen-printed de 2,7 x 3,5m, cu greutate de 600-1 250 kg, susținut fiecare în doar patru puncte de sprijin, ceea ce dă impresia că întreaga fațadă face exerciții de echilibru pe fire subțiri paralele. Modulând lumina de zi, această soluție de proiectare asigură iluminare naturală optimă, reduce factorul solar și atenuează efectul Moiré. Textura unică a reflexiilor este controlată cu rigurozitate, pentru a da clădirii acel aspect maleabil, marea suprafață vitrată pare o oglindă pe care cadrul înconjurător se topește lent.
Construcția fațadei este în sine un proces complex, precis și meticulos, de altfel ca toate celelalte intervenții de extindere și restaurare a ansamblului, care ajung de la scara mega-proiectului privit macro până la micro-detalii. Continuând promenada în jurul clădirii ce ocupă integral o insulă urbană, se descoperă succesiv fațetele Art Nouveau și Art Deco care și-au recăpătat aspectul originar. Piatra vulcanică smălțuită de culoare galben-ocru, inscripțiile elegante, ceramica și ornamentele suflate cu aur, cuprul care iese floral în relief, panouri sculptate din lemn – toate se citesc pe fundalul gri-albastru al structurii metalice proeminente.Copertinele translucide, vitrinele ample și ferestrele păstrate și restaurate sunt originea transparenței preluate în mișcare ondulatorie. Privind dincolo de înfățișarea exterioară și de manifestările contemporane, interiorul istoric al La Samaritaine se dezvăluie ca o mare jardin d’hiver, o seră care adăpostește flori, frunze și fructe înghețate de metal sau pictate în stil Art Nouveau, păsări prinse în fresca monumentală desfășurată pe 452 de metri pătrați.
Exuberanța de ornamente își găsește pandant în abundența de obiecte conținute în magazinele de lux ce urcă și coboară pe șapte niveluri. Magazinul universal, un loc prin excelență mercantil, închide o lume interioară poleită în culori strălucitoare și forme seducătoare, un spațiu în care pare că se poate găsi orice și orice poate să devină posibil.
PROIECT: La Samaritaine; ADRESĂ: 9 Rue de la Monnaie, 75001 Paris, Franța; SUPRAFAŢĂ: 65 120 mp; ARHITECTURĂ: François Brugel Architectes Associes, LAGNEAU Architectes, SANAA, SRA Architectes; ECHIPA SANAA: Kazuyo Sejima, Ryue Nishizawa, Yoshitaka Tanase, Loic Engelhard, Takayuki Hasegawa, Takayuki Furuya, Léa Hippolyte, Marc Dujon, Bradley Fraser, Shogo Onodera, Arrate Arizaga Villalba, Corinne Bokufa, Eloka Som Lucy Styles, Yukiko Kamei, Margot Aurensan; ECHIPA SRA ARCHITECTES: Jean Rouit, Clémence Saubot, Joëlle Agarande, Alexis Arthaud, Tamara Bissat, Corentin Buzot, Daniel Cano, Évelyne Feltin, Véronique Garin, Hugues Girardin, Sylvestre Gulacsy, Sophie Hosteing, Étienne Jacquin, Anna Malcoëffe, Jérôme Quiévreux, Baptiste Rouit, David Vaughan, Charlotte Vadot, Richard Voilquin, Miriam Walbaum; Restaurare: Jean-François Lagneau, Xavier Lagneau, Patrice Girard, Jean-Jacques Brunie; STRUCTURĂ: RFR GO+, AEDIS Ingénierie; FINALIZAT: 2021
Articol publicat în igloo #203 / august-septembrie 2021 / New Tech